responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 741

زنجانى : مسأله 2882 زن و شوهر همراه با جميع طبقات به تفصيلى كه مى‌آيد از يكديگر ارث مى‌برند.

[مسأله 2770]

مسأله 2770 اگر زنى بميرد (1) و اولاد نداشته باشد، نصف همۀ مال را شوهر او و بقيه را ورثۀ ديگر مى‌برند و اگر از آن شوهر يا از شوهر ديگر اولاد داشته باشد، چهار يك همۀ مال را شوهر و بقيه را ورثۀ ديگر مى‌برند.

(1) اراكى ، مكارم : اگر زن دائمى بميرد. .

فاضل : مسأله اگر زنى كه اولاد ندارد بميرد و شوهر داشته باشد نصف تمام مال او به شوهر مى‌رسد و بقيۀ مال او به ورثۀ ديگر طبق مسائل گذشته مى‌رسد و در اين مسأله فرق نمى‌كند كه شوهر اولاد داشته باشد يا نداشته باشد. و اگر زنى كه فرزند داشته باشد بميرد سهم شوهر او 14 تمام مال ميّت مى‌شود بقيۀ اموال او به ورثۀ ديگر مى‌رسد و فرقى نمى‌كند كه فرزندان زن از اين مرد باشد يا شوهر ديگر و فرقى نمى‌كند كه شوهر فرزند داشته باشد يا خير.

[مسأله 2771]

مسأله 2771 اگر مردى بميرد و اولاد نداشته باشد، چهار يك مال او را زن (1) و بقيه را ورثه ديگر مى‌برند و اگر از آن زن يا از زن ديگر اولاد داشته باشد، هشت يك مال را زن و بقيه را ورثۀ ديگر مى‌برند و زن از همۀ اموال منقول ارث مى‌برد ولى از زمين و قيمت آن ارث نمى‌برد (2) و نيز از خود هوايى ارث نمى‌برد مثل بنا و درخت و فقط از قيمت هوايى ارث مى‌برد.

(1) اراكى ، مكارم : زن دائمى. .

(2) مكارم : خواه زمين خانه باشد يا باغ، يا زمين زراعتى و مانند آن و نيز از خود هوايى ساختمان ارث نمى‌برد، مثل بنا و درخت، امّا بايد هوايى را قيمت كنند و از قيمت آن سهم ارث او را بدهند.

نورى : چه زمين خانۀ مسكونى، چه زمين باغ و زراعت و زمين‌هاى ديگر. .

بهجت : چه زمين خانۀ مسكونى باشد يا زمين باغ و زراعت و غير آن. و از قيمت هوايى مثل بنا و درخت ارث مى‌برد و بنا بر أظهر با رضايت وارثان از خودِ هوائى هم مى‌تواند ارث ببرد و بنا بر أظهر در آنچه كه گفته شد فرق ندارد، زن از اين شوهر اولاد داشته باشد يا نه، اگر چه احتياط در مورد زن بچه‌دار در ارث بردن از زمين، خوب است.

گلپايگانى : زن از زمين ارث نمى‌برد، نه از خود زمين و نه از قيمت آن، چه زمين خانۀ مسكونى باشد يا زمين باغ و زراعت و زمينهاى ديگر و نيز از عين هوايى بنا و اشجار ارث نمى‌برد ولى از قيمت آنها و قيمت درخت و زراعت و ساختمانى كه در زمين باغ و زراعت و زمينهاى ديگر است ارث مى‌برد.

خوئى ، سيستانى ، تبريزى ، زنجانى : زن از زمين خانه و باغ و زراعت و زمينهاى ديگر ارث نمى‌برد، نه از خود زمين و نه از قيمت آن؛ و نيز از خود هوايى خانه مانند بنا و درخت ارث نمى‌برد ولى از قيمت آنها ارث مى‌برد و همچنين است درخت ( خوئى ، زنجانى ، سيستانى : و

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 741
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست