responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 74

س 883: تعدادى درب پروفيلى براى خانه مسكونى‌ام خريدارى كردم، ولى بعد از دو سال به علت عدم تمايل به استفاده، آنها را فروخته و پولش را به حساب شركت آلومينيوم واريز كردم تا به جاى دربهاى قبلى، به همان قيمت براى من دربهاى آلومينيومى بسازد، آيا به آن پول خمس تعلق مى‌گيرد؟ ج: در فرض مرقوم، پول فروش آن خمس ندارد.

س 884: مبلغ صد هزار تومان به مؤسسه‌اى پرداخت نمودم تا در آينده زمين مسكونى به من تحويل دهد و الآن يك سال از آن مى‌گذرد و از طرفى قسمتى از آن پول مال خودم است و قسمت ديگر را قرض كرده و مقدارى از قرض را هم پرداخته‌ام، آيا به آن خمس تعلق مى‌گيرد؟ مقدار آن چقدر است؟ ج: اگر گرفتن زمين براى ساخت مسكن مورد نياز متوقف بر پيش پرداخت مقدارى از پول آن باشد، مبلغ پرداخت شده خمس ندارد، حتى اگر از درآمد كسب شما باشد.

س 885: اگر شخصى خانه خود را فروخته و پول آن را براى استفاده از سود آن در بانك بگذارد و سپس سال خمسى‌اش فرا برسد، چه حكمى دارد؟ و اگر اين پول را براى خريد خانه، پس‌انداز نمايد، چه حكمى دارد؟ ج: اگر خانه را از درآمد سالانۀ شغلى و در اثناى همان سال براى سكونت و به حساب مخارج سالانه، ساخته يا خريده و بعد آن را فروخته باشد، پول فروش آن در هر صورت خمس ندارد.

س 886: آيا به اموالى كه به تدريج براى خريد خانه يا ساير ما يحتاج زندگى پس‌انداز مى‌شود، خمس تعلق مى‌گيرد؟ ج: اگر خريد ما يحتاج زندگى بر حسب وضع مالى شخص متوقف بر پس‌انداز درآمد سال باشد، و بنا دارد پس اندازها را در آيندۀ نزديك مثلاً دو سه ماه ديگر، صرف خريد ما يحتاج زندگى نمايد، خمس ندارد.

س 887: چند سال پيش ماشينى خريدم كه در حال حاضر فروش آن به چندين برابر قيمت ممكن است، با توجّه به اينكه پول خريد آن، مخمس نبوده است، و در صورت فروش و گرفتن قيمت فعلى آن، مى‌خواهم خانه‌اى براى سكونت بخرم، آيا به مجرد دريافت پول، همۀ آن خمس دارد يا فقط به پولى كه با آن ماشين را خريده‌ام، خمس تعلق مى‌گيرد و مقدار باقيمانده كه همان مقدار افزايش قيمت ماشين است، جزء درآمد سال فروش ماشين محسوب مى‌شود كه اگر تا پايان سال فروش در مخارج زندگى مصرف نشود، خمس به آن تعلّق مى‌گيرد؟ ج: اگر ماشين جزء مئونه شما باشد و آن را از درآمد بين سال جهت استفادۀ شخصى زندگى خريده باشيد، پول فروش آن خمس ندارد. ولى اگر ماشين را براى كار كردن خريده‌ايد، در صورتى كه با مال قرضى يا نسيه خريده باشيد، فقط خمس مالى كه براى اداى دين صرف كرده‌ايد، واجب است، و اگر آن را با عين درآمدى كه خمس به آن تعلق گرفته ولى پرداخت نشده، خريده‌ايد، بايد خمس تمام پول فروش آن را بپردازيد.

س 888: من مالك خانۀ بسيار محقرى هستم، و به عللى تصميم به خريد خانۀ ديگرى

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 74
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست