responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 739

مسائل اختصاصى

فاضل : مسأله 2932 اگر هيچ يك از عمو و عمّه و دايى و خاله و فرزندان آنان زنده نباشند عمو و عمّه و دايى و خالۀ پدر يا مادر ميّت از او ارث مى‌برند و اگر اينها هم زنده نباشند فرزندان آنان ارث مى‌برند.

فاضل : مسأله 2933 اگر وارث ميّت فقط عموى پدرى ميّت و پسر عموى پدر و مادرى ميّت باشند ارث به پسر عموى پدر و مادرى مى‌رسد و عموى پدرى ميّت ارث نمى‌برد و اين تنها مورد استثناء از قاعدۀ كلّى است كه در مسألۀ قبل بيان شد. البته اين در موردى است كه ميّت عموى پدر و مادرى يا عموى مادرى يا دايى يا عمّه نداشته باشد.

[مسأله 2769]

مسأله 2769 اگر وارث ميت عمو و عمه و دايى و خالۀ پدر و عمو و عمه و دايى و خالۀ مادر او باشند، مال سه سهم مى‌شود (1) يك سهم آن مال عمو و عمه و دايى و خالۀ مادر ميت است به طور مساوى (ولى احتياط واجب در عمو و عمۀ مادرىِ مادرِ ميت آن است كه با هم صلح كنند (2)) و دو سهم ديگر آن را كسبه قسمت مى‌كنند يك قسمت را دايى و خالۀ پدر ميت به طور مساوى بين خودشان قسمت مى‌نمايند و دو قسمت ديگر آن را به عمو و عمۀ پدر ميت مى‌دهند و عمو دو برابر عمه مى‌برد.

(1) خوئى ، تبريزى : يك سهم آن را عمو و عمه و دايى و خالۀ مادر ميت بطور مساوى بين خودشان قسمت مى‌كنند و دو سهم ديگر آن را سه قسمت مى‌كنند يك قسمت را دايى و خالۀ پدر ميّت بطور مساوى بين خودشان قسمت مى‌نمايند و دو قسمت ديگر آن را نيز به طور مساوى به عمو و عمّۀ پدر ميّت مى‌دهند.

سيستانى : يك سهم آن را عمو و عمّه و دايى و خالۀ مادر ميّت، ارث مى‌برند و در اينكه مال ميان آنها به طور مساوى تقسيم مى‌شود، يا مرد دو برابر زن مى‌گيرد، اختلاف است و احتياط واجب آن است كه صلح كنند؛ و دو سهم ديگر آن را سه قسمت مى‌كنند، يك قسمت را دايى و خالۀ پدر ميّت به همان كيفيّت بين خودشان قسمت مى‌نمايند و دو قسمت ديگر آن را نيز به همان كيفيّت به عمو و عمّۀ پدر ميّت مى‌دهند.

(2) گلپايگانى ، صافى : مال سه سهم مى‌شود، يك سهم آن را عمو و عمه و دائى و خالۀ مادر ميت بطور مساوى بين خودشان قسمت مى‌كنند. .

[قسمت داخل پرانتز در رساله آيت اللّٰه اراكى نيست]

مكارم : مال او سه سهم مى‌شود، يك سهم به عمو و عمّه و دايى و خاله و مادر ميّت مى‌رسد (و آنها بنا بر احتياط واجب در تقسيم آن مصالحه مى‌كنند) . .

بهجت : مال سه سهم مى‌شود، يك سهم آن مال عمو، عمه، دايى و خالۀ مادر ميّت است بطور مساوى، ولى احتياط آن است كه با هم صلح كنند. .

زنجانى : مسأله اگر ميّت عمو و عمّه و دايى و خاله نداشته باشد، مقدارى كه به هر عمو

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 739
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست