responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 738

(3) نورى : در اين مورد نيز در اينكه آيا يك سوم مال را به دائى يا خالۀ مادرى بايد داد يا يك ششم آن را ترديد وجود دارد، احتياط واجب آن است كه دائى و خالۀ پدر و مادرى (و با فقدان آنها پدرى) يا دائى يا خالۀ مادرى مصالحه نمايند. .

(4) گلپايگانى ، صافى : بنا بر احتياط در تقسيم آن با هم مصالحه مى‌كنند. .

(5) بهجت : گرچه احتياط در مصالحه بين آنهاست. .

(6) گلپايگانى ، صافى : بنا بر احتياط در تقسيم آن با هم مصالحه مى‌كنند.

زنجانى : مسأله اگر وارث ميّت يك يا چند دايى يا خالۀ مادرى و يك يا چند دايى يا خالۀ پدر و مادرى يا پدرى و يك يا چند عمو يا عمّه باشند، 13 مال سهم دايى و خاله‌ها است و 23 باقى مانده سهم عمو و عمّه است كه به دستورى كه سابقاً گفته شد بين خودشان قسمت مى‌كنند،13 سهم دايى‌ها و خاله‌ها نيز به اين شكل تقسيم مى‌شود كه اگر ميّت يك دايى يا يك خالۀ مادرى دارد 16 از اين 13(يعنى 118 كلّ مال) به وى مى‌رسد و بقيه (يعنى 518 كلّ مال) را به دايى و خالۀ پدر و مادرى يا پدرى مى‌دهند كه دايى پدر و مادرى يا پدرى دو برابر خالۀ پدر و مادرى يا پدرى مى‌برد، و اگر ميّت چند دايى مادرى يا چند خالۀ مادرى يا هم دايى مادرى و هم خاله مادرى دارد 13 از آن 13(يعنى 19 كلّ مال) سهم دايى‌ها و خاله‌هاى مادرى است كه به طور مساوى بين خودشان تقسيم مى‌كنند و بقيه (يعنى 29 كلّ مال) را به دايى و خالۀ پدر و مادرى يا پدرى مى‌دهند كه دايى پدر و مادرى يا پدرى دو برابر خالۀ پدر و مادرى يا پدرى مى‌برد.

در اين مسأله هم چون برخى از علماء سهم دايى و خالۀ پدر و مادرى يا پدرى را يكى مى‌دانند، بنا بر احتياط مستحبّ در مقدار مردّد مصالحه كنند. شيوۀ طبيعى مصالحه در مسائل پيشين توضيح داده شد.

[مسأله 2768]

مسأله 2768 اگر ميت عمو و عمه و دايى و خاله نداشته باشد، مقدارى كه به عمو و عمه مى‌رسد، به اولاد آنان و مقدارى كه به دايى و خاله مى‌رسد، به اولاد آنان داده مى‌شود.

زنجانى : رجوع كنيد به ذيل مسأله 2769

سيستانى : مسأله اگر ميّت عمو و عمّه و دايى و خاله نداشته باشد، سهم آنان به اولاد آنان داده مى‌شود، پس اگر يك دختر عمه و چند پسر دايى داشته باشد، آن يك دختر عمه دو سوم مى‌برد، و پسر دائيها يك سوم را ميان خود تقسيم مى‌كنند، و اين طبقه (فرزندان عمو و عمه و دائى و خاله) بر عمو و عمه و دائى و خالۀ پدر يا مادر ميت مقدمند.

فاضل : مسأله اگر هيچ يك از عمو و عمّه و دايى و خالۀ ميّت زنده نباشند فرزندان آنان جايگزين آنها شده و سهم الارث آنها را بر فرض اينكه پدرشان زنده باشد مى‌برند منتهى فرزندان عمو و عمّه سهم خود را به نحوى تقسيم مى‌كنند كه هر پسر دو برابر دختر ارث ببرد اما بين فرزندان دايى و خاله مال بالسويه تقسيم مى‌شود.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 738
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست