responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 734

قسمت كنند (3)

اين مسأله، در رسالۀ آيات عظام: خوئى و سيستانى نيست

(1) تبريزى : و بعيد نيست كه بقيه در تقسيم آن با هم مساوى باشند.

(2) بهجت : و احتياط در مصالحه است. .

(3) گلپايگانى ، صافى : احتياط آن است كه در تقسيم آن با يكديگر مصالحه كنند. ( صافى : و مراعات اين احتياط در صورت اولى نيز خوب است) .

نورى : و در اينجا نيز تقسيم ميان دائى و خالۀ پدر و مادرى كه بطور مساوى انجام مى‌گيرد بايد با احتياط به تصالح انجام گيرد.

فاضل : مسأله اگر وارث ميّت عبارت باشند از دايى و خالۀ پدرى و دايى و خالۀ مادرى، چون دايى و خالۀ پدر و مادرى وجود ندارند، دايى و خالۀ پدرى ارث مى‌برند و در تقسيم ارث، احكام دايى و خالۀ پدر و مادرى را خواهند داشت و در كنار دايى و خالۀ مادرى، طبق مسألۀ قبل ارث مى‌برند.

زنجانى : مسأله اگر وارثان ميّت دايى و خاله مادرى متعدّد (همه دايى باشند يا همه خاله يا برخى دايى و برخى خاله) و يك يا چند دايى پدر و مادرى و يك يا چند خاله پدر و مادرى و دايى و خاله پدرى باشند، دايى و خاله پدرى ارث نمى‌برند و دايى و خاله مادرى 13 مال را به طور مساوى بين خود تقسيم مى‌كنند و بقيه را دايى و خاله پدر و مادرى بين خود به گونه‌اى تقسيم مى‌كنند كه دايى دو برابر خاله ببرد. در اين مسأله هم چون برخى علماء معتقدند كه دايى و خاله پدر و مادرى به طور مساوى ارث مى‌برند، احتياط مستحبّ آن است كه در مقدار مردّد بين دو نظريه مصالحه كنند، چنانچه در مسائل پيشين شيوه آن توضيح داده شد.

مسألۀ اختصاصى

فاضل : مسألۀ 2928 اگر وارث ميّت علاوه بر دايى و خاله همسر ميّت هم باشد، همسر اگر شوهر باشد 12 و اگر زن باشد 14 مال را ارث مى‌برد و دايى و خالۀ مادرى هم اگر يكى باشند 16 و اگر چند نفر باشند 13 از بقيۀ مال را ارث مى‌برند و 23 بقيۀ مال بين دايى و خالۀ پدر و مادرى يا پدرى طبق مسألۀ قبل [2761]تقسيم مى‌شود.

[مسأله 2762]

مسأله 2762 اگر وارث ميت يك دايى يا يك خاله و يك عمو يا يك عمه باشد مال را سه قسمت مى‌كنند، يك قسمت را دايى يا خاله و بقيه را عمو يا عمه مى‌برد.

خوئى ، سيستانى ، تبريزى : مسأله اگر وارث ميت يك يا چند دايى يا يك يا چند خاله يا دايى و خاله و يك يا چند عمو يا يك يا چند ( خوئى ، سيستانى : عمّه يا) عمو و عمه باشد، مال را سه قسمت مى‌كنند؛ يك قسمت را دايى يا خاله يا هر دو، بقيه را عمو يا عمه يا هر دو مى‌برند ( سيستانى : و كيفيت تقسيم بين هر گروه گذشت) .

زنجانى : مسأله اگر وارث ميّت يك يا چند دايى يا خاله (همه دايى يا همه خاله يا برخى دايى و برخى خاله) به همراه يك يا چند عمو و عمّه باشند سهم دايى‌ها يا خاله‌ها 13 و بقيه سهم عموها يا عمّه‌ها مى‌باشد، شيوه تقسيم مال بين هر گروه در مسائل آينده توضيح داده مى‌شود.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 734
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست