responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 733

تقسيم بطور مساوى ميان دايى و خالۀ پدر و مادرى با تصالح انجام بگيرد.

خوئى : مسأله اگر وارث ميّت فقط يك يا چند دايى و خالۀ مادرى و دايى و خالۀ پدر و مادرى و دايى و خالۀ پدرى باشد، دايى و خالۀ پدرى ارث نمى‌برد و بعيد نيست بقيه در تقسيم با همديگر مساوى باشند.

تبريزى : اگر وارث ميت فقط يك يا چند دايى يا يك يا چند خالۀ مادرى. .

سيستانى : ارث نبردن دايى و خالۀ پدرى محل اشكال است و به هر حال دايى يا خالۀ مادرى اگر يك نفر باشد يك ششم و اگر متعدد باشند يك سوم مال را مى‌برند، و ما بقي به دايى و خالۀ پدرى يا پدر و مادرى داده مى‌شود؛ و در هر حال محتمل است كه دايى دو برابر خاله ارث ببرد ولى به احتياط واجب بايد مصالحه كنند.

زنجانى : مسأله اگر وارث ميّت فقط يك دايى يا يك خالۀ مادرى و يك يا چند دايى و يك يا چند خاله پدر و مادرى و دايى و خاله پدرى مى‌باشند، با وجود دايى يا خاله پدر و مادرى دايى و خاله پدرى ارث نمى‌برند و دايى يا خاله مادرى 16 مال را مى‌برد و 56 باقى مانده را دايى و خاله پدر و مادرى به گونه‌اى تقسيم مى‌كنند كه دايى دو برابر خاله ببرد، و احتياط مستحبّ آن است كه در تقسيم مصالحه كنند.

در توضيح مصالحه مى‌گوييم كه اگر مثلاً يك دايى مادرى و يك دايى پدر و مادرى و يك خاله پدر و مادرى باشند،16 مال سهم دايى مادرى است، و 56 باقى مانده سهم دايى و خاله پدر و مادرى است كه طبق نظر صحيح، دايى دو برابر خاله مى‌برد در نتيجه سهم دايى پدر و مادرى طبق نظر صحيح 4072 و سهم خاله 2072 مى‌باشد و طبق نظر برخى از علماء هر دو 3072 مى‌برند، در نتيجه سهم قطعى دايى پدر و مادرى 3072 و سهم قطعى خاله 2072 مى‌باشد و اگر مقدار مردّد را با مصالحه به طور مساوى تقسيم كنند، سهم دايى 3572 و سهم خاله 2572 خواهد گرديد، سهم دايى مادرى هم به هر حال 1272 است.

فاضل : مسأله اگر وارث ميّت چند دايى و خالۀ پدر و مادرى و پدرى و مادرى باشند، همانطور كه در مسائل سابق بيان شد با وجود دايى يا خالۀ پدر و مادرى دايى و خالۀ پدرى ارث نمى‌برند بنا بر اين مال ميّت به صورت زير بين دايى و خالۀ مادرى و پدر و مادرى تقسيم مى‌شود:

1-اگر فقط يك دايى يا خالۀ مادرى باشد 16) مال متوفّى به او مى‌رسد و بقيۀ مال بين دايى و خالۀ پدر و مادرى بالسويه تقسيم مى‌شود.

2-اگر چند دايى و خالۀ مادرى يا چند دايى يا خالۀ مادرى داشته باشد 13) مال ميّت به آنان مى‌رسد كه بين آنها بالسويه تقسيم مى‌شود و بقيۀ مال نيز بين ورثۀ پدر و مادرى بالسويه تقسيم مى‌شود.

[مسأله 2761]

مسأله 2761 اگر وارث ميت فقط دايى و خالۀ پدرى و دايى و خالۀ مادرى و دايى و خالۀ پدر و مادرى باشد، دايى و خالۀ پدرى ارث نمى‌برند (1) و بايد مال را سه قسمت كنند، يك قسمت آن را دايى و خالۀ مادرى به طور مساوى بين خودشان قسمت نمايند (2) و بقيه را به دايى و خالۀ پدر و مادرى بدهند كه به طور مساوى بين خودشان

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 733
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست