responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 73

ج: با فرض اين كه قرض مزبور جهت خريد زمين براى فروش آن در آينده بوده است، از منفعت كسب سالى كه در آن قرض گرفته‌ايد، استثناء نمى‌شود، و پرداخت خمس درآمد سالانه كسب كه از مخارج آن سال زياد آمده، واجب است.

س 878: من از بانك مقدارى وام گرفتم كه وقت پرداخت آن بعد از تاريخ سال خمسى‌ام فرا مى‌رسد و مى‌ترسم كه اگر آن مبلغ را امسال نپردازم، سال آينده قادر به اداى آن نباشم، تكليف من هنگام رسيدن سال خمسي‌ام در رابطه با پرداخت خمس چيست؟ ج: اگر درآمد سال را پيش از پايان آن در پرداخت قرض خود مصرف كنيد و قرض هم براى افزايش سرمايه نباشد، خمس ندارد، ولى اگر قرض براى افزايش سرمايه باشد و يا قصد پس‌انداز درآمد سالانه را داشته باشيد، پرداخت خمس آن بر شما واجب است.

س 879: معمول است كه براى اجارۀ خانه مقدارى پولِ پيش پرداخت مى‌كنند، اگر اين پول از منابع كسب باشد، و چند سال در نزد صاحب خانه بماند آيا پس از دريافت بلا فاصله بايد خمس آن پرداخت شود و در صورتى كه بخواهد با همان پول در جاى ديگر منزل اجاره كند، چطور؟ ج: مادامى كه به اين پول براى اجارۀ منزل نياز دارد خمس ندارد.

فروش خانه، وسائل نقليه و زمين

س 880: آيا به خانه‌اى كه قبلا با مالى كه خمس آن داده نشده، ساخته شده، خمس تعلق مى‌گيرد؟ بر فرض وجوب پرداخت خمس، آيا خمس بر اساس قيمت فعلى محاسبه مى‌شود يا قيمت زمان ساخت آن؟ ج: اگر خانه از درآمد بين سال براى زندگى و سكونت ساخته شده و پس از سكونت در آن به فروش رفته است، پول فروش آن خمس ندارد، ولى اگر از درآمدى كه سال بر آن گذشته، ساخته شده است، خمس پولى كه در ساخت آن هزينه شده، بايد پرداخت شود.

س 881: مدّتى قبل آپارتمان مسكونى خود را فروختم. اين معامله هم زمان با رسيدن سال خمسى من بود و چون خود را موظف به اداى حقوق شرعى مى‌دانم، بر اثر شرايط خاص زندگى‌ام در اين رابطه با مشكل مواجه شده‌ام، اميدوارم مرا در اين رابطه راهنمائى فرمائيد.

ج: اگر خانۀ مسكونى فروخته شده را با پولى كه خمس نداشته و يا با درآمد بين سال خريده‌ايد، پول فروش آن در هر صورت خمس ندارد.

س 882: خانۀ نيمه‌سازى در يكى از شهرها دارم كه به علت سكونت در ساختمان‌هاى دولتى نيازى به آن ندارم، لذا قصد دارم آن را فروخته و با پول آن ماشينى براى استفاده شخصى بخرم، آيا به پول آن خمس تعلق مى‌گيرد؟ ج: اگر خانۀ مزبور را از درآمد سالانه و در بين سال به قصد سكونت در آن ساخته يا خريده‌ايد، و در همان سال آن را فروخته‌ايد پول فروش آن اگر درهمان سال فروش در مئونه زندگى مصرف شود، خمس ندارد، و همچنين اگر بعد از سكونت در آن، در سال بعد آن را فروخته باشيد، پول فروش آن خمس ندارد.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 73
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست