ششم: اينكه جدّ يا جدّه از طرف مادر يا برادر از طرف پدر جمع شود در اين صورت از براى جدّ يا جدّه يك سوّم است، اگر چه يكى باشد، و دو سوّم آن از براى برادر است اگر چه نيز يكى باشد، و اگر با آن جدّ يا جدّه خواهر از طرف پدر باشد در صورتى كه يكى باشد نصف را مىبرد و اگر متعدّد باشد دو سوّم را مىبرند، و در هر صورت از براى جدّ و يا جدّه يك سوّم است، و بنا بر اين اگر خواهر يكى شد يك ششم از تركه زائد از فريضه مىماند و احتياط واجب در آن مصالحه است.
هفتم: اينكه اجداد يا جدّات بعض از آنها پدرى و بعض از آنها مادرى و با آنها برادر يا خواهر پدرى باشد، چه اينكه يكى باشد يا متعدّد در اين صورت از براى جدّ يا جدّه مادرى يك سوم است و با تعدّد به طور مساوى بين آنها تقسيم مىشود اگر چه اختلاف داشته باشند از حيث ذكورت و انوثت، و از براى جدّ يا جدّه پدرى و برادر يا خواهر پدرى دو سوّم باقى از تركه است، و با اختلاف از حيث ذكورت و انوثت با تفاضل و بدون اختلاف به طور مساوى قسمت مىشود، و اگر با آن اجداد يا جدّات برادر يا خواهر مادرى باشد از براى جدّ يا جدّۀ مادرى، با برادر يا خواهر مادرى يك سوم است كه به طور مساوى بين آنها تقسيم مىشود اگر چه از حيث ذكورت و انوثت اختلاف داشته باشند و از براى جدّ و يا جدّۀ پدرى دو سوم است و بينشان در صورت اختلاف با تفاضل و الّا به طور مساوى تقسيم مىشود.
هشتم: اينكه برادرها يا خواهرها بعض از آنها پدرى و بعض از آنها مادرى و با آنها جدّ يا جدّه پدرى باشد در اين صورت از براى برادر يا خواهر مادرى يك ششم تركه است اگر يكى باشد و يك سوّم از آن است اگر متعدّد باشند، و به طور مساوى بين آنها تقسيم مىشود و از براى برادر يا خواهر پدرى با جدّ يا جدّۀ پدرى باقى آن تركه است و به طور مساوى بين آنها تقسيم مىشود در صورتى كه اختلاف از حيث ذكورت و انوثت نداشته باشند، و در صورت اختلاف به تفاضل بين آنها تقسيم مىشود، و اگر با آن برادرها يا خواهرها جدّ يا جدّۀ مادرى باشد از براى جدّ يا جدّۀ مادرى با برادر يا خواهر مادرى تماماً يك سوم است و به طور مساوى بين آنها تقسيم مىشود، و از براى برادر يا خواهر پدرى دو سوّم است و بين آنها در صورت اختلاف از حيث ذكورت و انوثت با تفاضل و در صورت عدم اختلاف به طور مساوى تقسيم مىشود.
سيستانى : مسأله 2712 در اجتماع برادر يا خواهر يا برادرها يا خواهرها با جدّ يا جدّه يا اجداد يا جدّات، چند صورت است:
اول: اينكه هر يك از جدّ يا جدّه و برادر يا خواهر همه از طرف مادر باشند، در اين صورت مال بين آنها بطور مساوى تقسيم مىشود، اگر چه بعضى مذكر و بعضى مؤنث باشند.
دوم: اينكه همۀ آنها از طرف پدر باشند، در اين صورت نيز مال بين آنها بطور مساوى تقسيم مىشود در فرضى كه همه ذكور و يا همه اناث باشند، و اگر مختلف باشند پس هر مذكرى دو مقابل مؤنث مىبرد.