responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 712

نحوى تقسيم مى‌شود كه سهم هر پسر دو برابر سهم هر دختر بشود.

زنجانى : مسأله اگر وارث ميّت فقط پدر و مادر و يك پسر باشند، پدر و مادر هر يك 16 مال و 46 باقى مانده را پسر مى‌برد و اگر پدر و مادر و چند پسر يا چند دختر باشند، هر كدام از پدر و مادر 16 مال مى‌برند و فرزندان 46 باقى مانده را به طور مساوى بين خودشان قسمت مى‌كنند، و اگر وارث، پدر و مادر و پسر و دختر باشند، هر كدام از پدر و مادر 16 مال را مى‌برد و 46 باقى مانده به فرزندان مى‌رسد كه آن را طورى تقسيم مى‌كنند كه هر پسرى دو برابر يك دختر ببرد؛ بنا بر اين اگر ميّت پدر و مادر و يك پسر و دو دختر داشته باشد، سهم هر يك از پدر و مادر 16 و سهم پسر 26 و سهم هر دختر 16 خواهد بود.

[مسأله 2735]

مسأله 2735 اگر وارث ميت فقط پدر و يك پسر يا مادر و يك پسر باشد (1) مال را شش قسمت مى‌كنند، يك قسمت آن را پدر يا مادر و پنج قسمت را پسر مى‌برد (2)

اين مسأله در رسالۀ آيات عظام: فاضل و زنجانى نيست

(1) خوئى ، تبريزى ، سيستانى : اگر وارث ميت فقط پدر يا مادر و يك يا چند پسر باشند. .

(2) خوئى ، تبريزى ، سيستانى : و اگر چند پسر باشند، آن پنج قسمت را بطور مساوى تقسيم مى‌نمايد.

[مسأله 2736]

مسأله 2736 اگر وارث ميت فقط پدر يا مادر، با پسر و دختر باشد (1) مال را شش قسمت مى‌كنند؛ يك قسمت آن را پدر يا مادر مى‌برد و بقيه را طورى قسمت مى‌كنند كه هر پسرى دو برابر دختر ببرد.

(1) گلپايگانى ، صافى ، تبريزى : با پسر و دختر باشد. .

سيستانى : با چند پسر و دختر باشد. .

مكارم : و پسر و دختر باشد. .

فاضل : مسأله اگر وارث ميّت پدر يا مادر و چند پسر باشند، سهم پدر يا مادر 16 و بقيۀ مال بين پسرها بالسويه تقسيم مى‌شود. اگر وارث ميّت پدر يا مادر و چند پسر و دختر باشند سهم پدر يا مادر 16 مى‌شود و بقيۀ مال بين بچه‌ها بگونه‌اى تقسيم مى‌شود كه هر پسر دو برابر هر دختر ارث ببرد.

زنجانى : مسأله اگر وارث ميّت فقط پدر يا مادر و پسر و دختر باشند، 16 مال را پدر يا مادر مى‌برد و 56 باقى مانده را بين پسر و دختر به گونه‌اى تقسيم مى‌كنند كه هر پسرى دو برابر دختر ببرد؛ بنا بر اين اگر پدر و يك پسر و يك دختر باشند، سهم پدر 318 سهم پسر 1018 و سهم دختر 518 خواهد بود. و اگر پدر و دو پسر و سه دختر باشند، سهم پدر 742 سهم هر يك از دو پسر 1042(بر روى هم 2042 و سهم هر يك از سه دختر 542(بر روى هم 1542 خواهد بود. مسائل مشابه هم به همين شكل محاسبه مى‌گردد.

[مسأله 2737]

مسأله 2737 اگر وارث ميت فقط پدر و يك دختر، يا مادر و يك دختر باشد، مال را چهار قسمت مى‌كنند، يك قسمت آن را پدر يا مادر و بقيه را دختر مى‌برد.

اين مسأله در رسالۀ آيت اللّٰه فاضل نيست

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 712
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست