responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 711

الف: اگر مادر حاجب داشته باشد سهم او 16 مى‌شود و سهم پدر هم 16 و سهم دختر 12 مى‌شود و 16 باقيمانده بين پدر و دختر تقسيم مى‌شود و از چهار قسمت يك قسمت به پدر و بقيه به دختر مى‌رسد بنا بر اين مال ميّت به 24 قسمت تقسيم مى‌شود و چهار سهم آن به مادر و 5 سهم به پدر و 15 سهم به دختر مى‌رسد.

ب: اگر مادر حاجب نداشته باشد مال ميّت به پنج قسمت تقسيم مى‌شود و يك سهم به پدر و يك سهم به مادر و سه سهم بقيه به دختر ميّت مى‌رسد.

مكارم : مسأله هرگاه وارث ميت فقط پدر و مادر و يك دختر باشند، مال را پنج قسمت مى‌كنند پدر و مادر هر كدام يك قسمت و دختر سه قسمت آن را مى‌برد، مگر اين كه ميّت دو برادر يا چهار خواهر يا يك برادر و دو خواهر پدرى داشته باشد، در اين صورت مال را شش قسمت مى‌كنند، پدر و مادر هر كدام يك قسمت و دختر سه قسمت مى‌برد و يك قسمت باقيمانده را پدر و دختر در ميان خود تقسيم مى‌كنند و احتياط آن است كه آن دو در اين تقسيم با هم صلح كنند.

سيستانى : مسأله اگر وارث ميت فقط پدر و مادر و يك دختر باشد، چنانچه ميت برادر و خواهرى با شرايط فوق نداشته باشد مال را پنج قسمت مى‌كنند: پدر و مادر هر كدام يك قسمت، و دختر سه قسمت آن را مى‌برد؛ و اگر برادر يا خواهر با شرايط گذشته داشته باشد پدر يك پنجم و مادر يك ششم و دختر سه پنجم را مى‌برند و نسبت به 13 كه باقى مانده است و محتمل است سهم مادر باشد همچنان كه محتمل است 34 آن سهم دختر و 14 آن سهم پدر باشد به احتياط واجب با هم مصالحه نمايند.

زنجانى : مسأله اگر وارث ميّت فقط پدر و مادر و يك دختر باشد؛ چنانچه مادر، حاجب ( كه در مسأله پيش توضيح داده شد) نداشته باشد، پدر و مادر هر يك 16 و دختر 12 ارث مى‌برد و 16 باقى مانده را هم به همين نسبت بين آنها قسمت مى‌كنند. در نتيجه، سرانجام پدر و مادر هر يك 15 كلّ مال و دختر 35 آن را ارث مى‌برد، و اگر مادر حاجب داشته باشد پدر و مادر هر يك 16 و دختر 36 ارث مى‌برد و 16 باقى مانده را نيز بين پدر و دختر به نسبت سهم‌هايشان تقسيم كرده 14 آن را به پدر و 34 آن را به دختر مى‌دهند؛ بنا بر اين سهم دختر 1524 از كلّ مال، سهم پدر 524 آن و سهم مادر 424 آن خواهد بود.

[مسأله 2734]

مسأله 2734 اگر وارث ميت فقط پدر و مادر و يك پسر باشند، مال را شش قسمت مى‌كنند، پدر و مادر هر كدام يك قسمت و پسر چهار قسمت آن را مى‌برد و اگر چند پسر يا چند دختر باشند، آن چهار قسمت را بطور مساوى بين خودشان قسمت مى‌كنند و اگر پسر و دختر باشند، آن چهار قسمت را طورى تقسيم مى‌كنند كه هر پسرى دو برابر دختر ببرد.

فاضل : مسأله اگر وارث ميّت پدر و مادر و يك پسر باشند، در اين صورت سهم مادر 16 مى‌شود و فرقى نمى‌كند كه مادر حاجب داشته باشد يا نداشته باشد و سهم پدر هم 16 مى‌شود و بقيۀ مال به پسر مى‌رسد. اگر وارث ميّت پدر و مادر و چند دختر يا چند پسر باشند، سهم مادر 16 و سهم پدر هم 16 و بقيۀ مال بين پسرها يا دخترها بالسويه تقسيم مى‌شود. اگر وارث ميّت پدر و مادر و چند پسر و دختر باشند، به مادر 16 و به پدر هم 16 مى‌رسد و بقيه بين پسرها و دخترها به

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 711
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست