responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 618

بگيرد چنانچه يكى از جمعه‌ها عيد فطر يا قربان باشد (1) يا در روز جمعه عذر ديگرى مانند حيض (2) براى او پيدا شود، بايد آن روز را روزه نگيرد و (3) قضاى آن را بجا آورد (4)

(1) بهجت : كه روزه گرفتن در آن حرام است، يا عذرى جهت روزه گرفتن دارد، مثلاً حيض براى او پيدا شد، بايد آن روز را روزه نگيرد، بلكه قضاى آن را بجا آورد.

(2) خوئى ، تبريزى ، سيستانى : مانند سفر يا حيض. .

(3) اراكى : و بنا بر احتياط. .

گلپايگانى ، صافى : و بايد. .

مكارم : و احتياطاً. .

(4) زنجانى : و اگر نتوانست براى هر روز يك مدّ طعام به فقير صدقه بدهد.

[مسأله 2658]

مسأله 2658 اگر نذر كند كه مقدار معينى صدقه بدهد چنانچه پيش از دادن صدقه بميرد، بايد آن مقدار را از مال او صدقه بدهند (1)

(1) خوئى ، فاضل ، سيستانى ، تبريزى : لازم نيست آن مقدار را از مال او صدقه بدهند و بهتر اين است كه بالغين از ورثه، آن مقدار را از حصّۀ خود از طرف ميّت صدقه بدهند.

صافى : احتياط لازم اين است كه كبار ورثه آن مقدار را از سهم خود از مال او صدقه بدهند.

[مسأله 2659]

مسأله 2659 اگر نذر كند كه به فقير معينى صدقه بدهد، نمى‌تواند آن را به فقير ديگر بدهد و اگر آن فقير بميرد، بنا بر احتياط (1) بايد به ورثۀ او بدهد (2)

(1) [عبارت «بنا بر احتياط» در رساله آيت اللّٰه بهجت نيست]

(2) سيستانى : لازم نيست آن را به ورثه او بدهد.

[مسأله 2660]

مسأله 2660 اگر نذر كند كه به زيارت يكى از امامان عليهم السلام مثلاً به زيارت حضرت ابا عبد اللّٰه عليه السلام مشرف شود، چنانچه به زيارت امام ديگر برود كافى نيست و اگر بواسطۀ عذرى نتواند آن امام عليه السلام را زيارت كند چيزى بر او واجب نيست.

اين مسأله، در رسالۀ آيت اللّٰه بهجت نيست

[مسأله 2661]

مسأله 2661 كسى كه نذر كرده زيارت برود و غسل زيارت و نماز آن را نذر نكرده، لازم نيست آنها را بجا آورد

. اين مسأله، در رسالۀ آيت اللّٰه بهجت نيست

[مسأله 2662]

مسأله 2662 اگر براى حرم يكى از امامان يا امامزادگان چيزى نذر كند بايد آن را به مصارف حرم برساند (1) از قبيل فرش و پرده و روشنايى (2) و اگر براى امام عليه السلام يا امامزاده نذر كند مى‌تواند به خدّامى كه مشغول خدمت هستند بدهد، چنانچه مى‌تواند به مصارف حرم (يا ساير كارهاى خير به قصد بازگشت ثواب آن به منذور له (3) برساند.

(1) مكارم : از قبيل تعميرات و فرش و روشنايى و خدّامى كه مشغول خدمت هستند و مانند آن، ولى اگر چيزى براى خود امام عليه السلام يا امامزاده نذر كرده بى‌آنكه نام حرم را ببرد، مى‌تواند علاوه بر امورى كه ذكر شد صرف مجالس عزادارى و سوگوارى يا نشر آثار آن بزرگواران، يا كمك به زوّار آنها يا هر كار ديگرى كه نسبتى با آنها دارد بكند.

گلپايگانى ، بهجت ، صافى : بايد آن را در تعمير و روشنايى و فرش حرم و مانند اينها مصرف كند ( گلپايگانى ، صافى : يا به زوّار و خدّام آنان بدهد) .

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 618
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست