مسأله 2649 اگر نذر كند كه كار مباحى را انجام دهد يا ترك نمايد، چنانچه بجا آوردن آن و تركش (1) از هر جهت مساوى باشد، نذر او صحيح نيست و اگر انجام آن از جهتى (2) بهتر باشد و انسان به قصد همان جهت نذر كند، مثلاً نذر كند غذايى را بخورد كه براى عبادت قُوَّت بگيرد نذر او صحيح است. و نيز اگر ترك آن از جهتى (3) بهتر باشد و انسان براى همان جهت نذر كند كه آن را ترك نمايد مثلاً براى اين كه دود مُضِرّ است (4) نذر كند كه آن را استعمال نكند، نذر او صحيح مىباشد (5)
اين مسأله، در رساله آيت اللّٰه بهجت نيست
(1) ، (2) (3) سيستانى : شرعاً. .
(4) فاضل : مثلاً براى اين كه سيگار مُضِرّ است. .
سيستانى : مثلاً براى اينكه دود مضرّ و مانع انجام وظائف شرعى به نحو احسن است. .
(5) سيستانى : ولى اگر بعداً ترك استعمال دود براى او ضرر داشته باشد نذر او باطل مىشود.
مكارم : مسأله كار مباحى كه انجام و ترك آن از هر جهت مساوى است، نذر انجام آن صحيح نيست، ولى اگر انجام يا ترك آن، از جهتى بهتر باشد و به همان منظور نذر كند صحيح است، مثلاً نذر كند غذايى بخورد كه براى عبادت قوّت گيرد يا غذايى كه مايۀ سستى بدن او براى انجام عبادت مىشود، ترك نمايد.
زنجانى : مسأله اگر نذر كند كه كار مباحى را انجام دهد يا ترك نمايد، چنانچه بجا آوردن آن و تركش از هر جهت مساوى باشد، بنا بر احتياط واجب بايد به نذرش عمل كند، و اگر انجام آن از جهتى بهتر باشد بىترديد نذر او صحيح است، بنا بر اين اگر كارى را نذر كند كه ذاتاً انجام دادن و ترك آن يكسان است ولى عمل به نذر مقدمهاى است براى واجب يا مستحبّ و نذركننده با عمل به نذر به واجب يا مستحبّى عمل خواهد نمود، بىاشكال نذر او صحيح است، هر چند به قصد انجام كار خوب نذر نكرده باشد، بنا بر اين اگر خوردن غذايى را نذر كند كه سبب قوّت گرفتن براى عبادت مىشود و نذركننده با خوردن غذا، عبادت خواهد كرد نذر او صحيح است.
[مسأله 2650]
مسأله 2650 اگر نذر كند نماز واجب (1) خود را در جايى بخواند كه به خودى خود ثواب نماز در آنجا زياد نيست مثلاً نذر كند نماز را در اطاق بخواند، چنانچه نماز خواندن در آنجا از جهتى (2) بهتر باشد مثلاً بواسطۀ اين كه خلوت است انسان حضور قلب پيدا مىكند، نذر صحيح است (3)
اين مسأله، در رسالۀ آيات عظام: بهجت و مكارم نيست
(1) زنجانى : يا مستحبّ. .
(2) سيستانى : شرعاً. .
(3) زنجانى : بلكه بنا بر احتياط واجب اگر آنجا هيچ امتيازى هم نداشته باشد بايد به نذر عمل شود مگر نماز خواندن در آن محلّ از جهتى ناپسند باشد كه نذر صحيح نيست.
سيستانى : اگر نذر او براى آن جهت باشد صحيح است.
[مسأله 2651]
مسأله 2651 اگر نذر كند عملى را انجام دهد، بايد همان طور كه نذر كرده بجا آورد پس اگر نذر كند كه روز اوّل ماه صدقه بدهد، يا روزه بگيرد، (يا نماز اوّل ماه بخواند (1)) چنانچه قبل از آن روز يا بعد از آن بجا آورد كفايت نمىكند. و نيز اگر نذر كند كه وقتى مريض او خوب شد صدقه بدهد، چنانچه پيش از آن كه خوب شود صدقه را