responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 604

زنجانى : آشاميدن شراب، حرام و در بعضى از اخبار بزرگترين گناه شمرده شده است و اگر كسى حرمت آن را انكار ورزد، چنانچه شبهه‌اى در حقّ وى نباشد شرعاً كافر بشمار مى‌آيد مگر شهادتين را بر زبان جارى ساخته و بدانيم كه به خدا و پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله و سلم ايمان قلبى دارد. . [قسمت داخل پرانتز در رساله آيت اللّٰه سيستانى نيست]

(4) سيستانى : و اگر جرعه‌اى از آن بنوشد خدا و ملائكه و پيامبران و مؤمنان او را لعنت كنند، و اگر تا حد مستى بنوشد روح ايمان و خداشناسى از او بيرون مى‌رود و روح ناقص خبيثى به جاى آن قرار مى‌گيرد و تا چهل روز نماز او قبول نمى‌شود.

زنجانى : و هر كس جرعه‌اى از شراب بنوشد تا چهل روز نمازش قبول نمى‌شود، كسى كه به خوردن شراب عادت كرده كه هر گاه آن را بدست آورد مى‌نوشد، همچون بت‌پرست به نزد خداوند مى‌رود، شراب‌خوار در روز قيامت رويش سياه است و زبان از دهانش بيرون مى‌آيد و آب دهان او به سينه‌اش مى‌رسد و فرياد تشنگى او بلند است.

(5) مكارم : بقيۀ مسأله ذكر نشده.

مسأله اختصاصى

مكارم : مسأله 2265 منظور از شراب، هر مايع مست كننده‌اى است و آبجو نيز جزء مشروبات الكلى است، حتّٰى نوشيدن يك قطره شراب و كمتر از آن نيز حرام است.

[مسأله 2634]

مسأله 2634 سر سفره‌اى كه در آن شراب مى‌خورند، اگر انسان يكى از آنان حساب شود بنا بر احتياط واجب (1) نبايد نشست (2) و چيز خوردن از آن سفره حرام است.

(1) [عبارت «بنا بر احتياط واجب» در رساله آيات عظام: نورى و فاضل نيست]

(2) بهجت ، نورى : و از چيز خوردن از آن سفره هم بايد اجتناب كرد.

اراكى ، خوئى ، گلپايگانى ، تبريزى ، صافى : مسأله نشستن سر سفره‌اى كه در آن شراب ( اراكى : و يا چيزى كه انسان را مست مى‌كند «مُسكِر») مى‌خورند، اگر انسان يكى از آنان حساب شود حرام است و همچنين چيز خوردن از آن سفره حرام مى‌باشد.

مكارم : مسأله سفره‌اى كه بر سر آن شراب مى‌خورند اگر انسان يكى از آنان حساب شود، نشستن كنار آن و چيز خوردن از آن سفره حرام است هر چند غذاى حلال باشد.

سيستانى : مسأله چيز خوردن از سفره‌اى كه در آن شراب مى‌خورند، حرام است، و همچنين نشستن بر سر چنين سفره‌اى بنا بر احتياط واجب.

زنجانى : مسأله سر سفره‌اى كه در آن شراب خورده مى‌شود نبايد نشست و خوردن از غذاى آن سفره نيز حرام است، بلكه به احتياط واجب از سفره‌اى كه پيشتر در آن شراب خورده شده است نبايد غذا خورد.

[مسأله 2635]

مسأله 2635 بر هر مسلمان واجب است مسلمان ديگرى را كه نزديك است از

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 604
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست