responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 600

خوئى ، فاضل ، تبريزى : مسأله خوردن چيزى كه موجب مرگ مى‌شود يا براى انسان ضرر كلّى دارد حرام است.

سيستانى ، زنجانى : ضرر مهمى دارد ( زنجانى : مثل اين كه به نقص عضو مى‌انجامد) . .

صافى : مسأله خوردن چيزى كه براى عقل انسان يا سلامتى او ضرر دارد حرام است، ولى اگر ضرر موقّت يا كم باشد كه عقلا اعتنا نكنند، حرام نيست.

مكارم : مسأله خوردن يا نوشيدن چيزى كه براى انسان ضرر مهمّى دارد حرام است، كشيدن سيگار و ساير انواع دخانيات اگر به تصديق اهل اطّلاع ضرر مهمّى داشته باشد، نيز حرام است، ولى استفاده از موادّ مخدّر مطلقاً حرام است؛ خواه به صورت تزريق يا دود كردن يا خوردن و يا به هر طريق ديگرى بوده باشد و همچنين توليد، خريد و فروش و هر گونه كمك به انتشار آن، حرام است.

[مسأله 2631]

مسأله 2631 خوردن گوشت اسب و قاطر و الاغ مكروه است و اگر كسى با آنها وطى كند، يعنى نزديكى نمايد حرام مى‌شوند (1) و بايد آنها را از شهر بيرون ببرند و در جاى ديگر بفروشند.

(1) اراكى : و بايد قيمت آن را به عنوان غرامت به صاحب آنها بپردازند. .

خوئى ، گلپايگانى ، تبريزى ، صافى ، نورى : خود و نسلشان حرام مى‌شوند و بول و سرگين آنها نجس مى‌شود و بايد آنها را از شهر بيرون ببرند و در جاى ديگر بفروشند و بر وطى‌كننده لازم است قيمتش را به صاحبش بدهد.

سيستانى : گوشت آنها حرام مى‌شود، و همچنين شير آنها و نسل بعد از وطى آنها بنا بر احتياط واجب، و بول و سرگين آنها نجس مى‌شود و بايد آنها را از شهر بيرون ببرند و در جاى ديگر بفروشند و بر واطى اگر صاحبش نباشد، لازم است قيمتش را به صاحبش بدهد و پولى كه از فروشش بدست مى‌آيد براى واطى است.

زنجانى : حرام نمى‌شوند، ولى بايد آنها را از شهر بيرون ببرند و در جاى ديگرى كه وضعيت اين حيوان را نمى‌دانند، بفروشند. با عمل زشت وطى، حيوان از ملك مالكش خارج نمى‌شود، بلكه نزديكى‌كننده كه مالك حيوان نيست، بايد هر مقدارى كه در اثر بيرون بردن و فروختن اين حيوان به مالك ضرر زده است، جبران نمايد.

فاضل : مسأله از چهار پايان اهلى، گوشت شتر و گاو و گوسفند حلال و گوشت اسب و قاطر و الاغ كراهت دارد. و از حيوانات بيابانى و وحشى، گوشت آهو و گوزن و گاو وحشى و قوچ و بز كوهى و گورخر حلال است.

مكارم : مسأله گوشت گاو و گوسفند و شتر اهلى و همچنين گاو و گوسفند و بز و خر وحشى و آهو حلال است، ولى گوشت اسب و قاطر و الاغ مكروه مى‌باشد؛ حيوانات درنده عموماً، همچنين فيل و خرگوش و حشرات، گوشتشان حرام است.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 600
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست