responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 598

متنفر است حرام است. .

بهجت : رجوع كنيد به ذيل مسألۀ 2626

خوئى ، تبريزى : مسأله خوردن بول شتر حلال است و اجتناب از بول ساير حيوانات حلال‌گو شت و همچنين ساير چيزهايى كه طبع از آنها متنفّر است، أحوط و أولى است.

سيستانى : مسأله آشاميدن بول حيوانات حرام گوشت حرام است و همچنين بول حيوانات حلال گوشت حتّٰى شتر بنا بر احتياط لازم؛ ولى خوردن بول شتر و گاو و گوسفند اگر براى معالجه باشد، اشكال ندارد.

مكارم : مسأله خوردن اشياء خبيث و پليد كه طبع انسان از آن تنفّر دارد (مانند فضلۀ حيوانات و آب بينى و امثال آن) حرام است، هر چند پاك باشد.

صافى : مسأله خوردن بول شتر حلال است ولى از بول ساير حيوانات حلال گوشت و چيزهايى كه طبيعت انسان از آن متنفر است بنا بر احتياط اجتناب شود.

زنجانى : مسأله بنا بر احتياط مستحبّ از خوردن چيزهايى همچون آب بينى كه طبيعت انسان از آنها متنفر است اجتناب كنند. آشاميدن بول حيوانات حرام گوشت، حرام است، همچنين بول حيوانات حلال گوشت حتى شتر ولى خوردن بول شتر و گاو و گوسفند اگر براى معالجه باشد اشكال ندارد.

[مسأله 2628]

مسأله 2628 خوردن كمى از (1) تربت حضرت سيّد الشهداء عليه السلام براى شفا و خوردن گِل داغستان و گِل ارمنى براى معالجه، اگر علاج منحصر به خوردن اينها باشد، اشكال ندارد.

(1) نورى : خوردن خاك و گل حرام است ولى خوردن كمى از. .

اراكى : مسأله خوردن گل، بلكه بنا بر احتياط واجب، خوردن خاك حرام است ولى خوردن كمى از تربت حضرت سيّد الشّهداء عليه السلام براى شفا جايز است و خوردن گل ارمنى براى معالجه، اگر علاج منحصر به خوردن اينها باشد، اشكال ندارد.

گلپايگانى ، صافى : مسأله خوردن خاك حرام است، ولى خوردن كمى از تربت حضرت سيّد الشّهداء عليه السلام براى شفا اشكال ندارد.

خوئى ، تبريزى : مسأله خوردن خاك حرام است و خوردن گِل داغستان و گِل ارمنى براى معالجه اشكال ندارد و خوردن كمى از تربت حضرت سيّد الشّهداء عليه السلام براى استشفاء جايز است و بهتر اين است كه تربت را در مقدارى از آب مثلاً حل نمايند كه مستهلك شود و بعداً آن آب را بياشامد.

فاضل : مسأله خوردن خاك حرام است ولى خوردن كمى از تربت حضرت سيد الشهداء عليه السلام براى شفا جايز است و بهتر است كه تربت را در مقدارى آب حل نمايند تا مستهلك شود و بعد آن آب را بياشامند و خوردن گِل داغستان و گِل ارمنى براى معالجه، اگر علاج منحصر به خوردن اينها باشد، اشكال ندارد.

بهجت : مسأله خوردن كمى از تربت حضرت سيّد الشهداء عليه السلام براى شفا به اندازۀ يك نخود، كه از قبر مطهّر آن حضرت يا از اطراف آن برداشته باشند، اشكال ندارد و مظنون اين

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 598
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست