responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 594

احكام خوردنيها و آشاميدنيها

[مسأله 2624]

مسأله 2624 خوردن گوشت مرغى كه مثل شاهين چنگال دارد حرام است و خوردن گوشت پرستو و هُدهُد مكروه مى‌باشد (1)

(1) گلپايگانى : پرستو حلال مى‌باشد و احتياط واجب آن است كه از خوردن گوشت هُدهُد خوددارى نمايند.

نورى : پرستو حلال مى‌باشد و خوردن گوشت هُدهُد مكروه مى‌باشد.

بهجت : خوردن گوشت هُدهُد مكروه مى‌باشد و همچنين پرستو، بنا بر أظهر.

خوئى : مسأله خوردن گوشت مرغ خانگى و كبوتر و اقسام گنجشك حلال است و بلبل و سار و چكاوك از قسم گنجشك است و شب‌پره و طاووس و جميع انواع كلاغ و هر پرنده‌اى كه مثل شاهين و عقاب و باز چنگال دارد يا هنگام پرواز بال زدنش كمتر از صاف نگه‌داشتن بالش باشد، حرام است. و همچنين هر مرغى كه چينه‌دان و سنگ دان و خارِ پشت پا ندارد، مگر آن كه معلوم باشد كه بال زدنش بيشتر از صاف نگه‌داشتن او است كه در اين صورت حلال است و خوردن گوشت پرستوك و هُدهُد مكروه است.

تبريزى : مگر آن كه بال زدنش از صاف نگه‌داشتن بالش بيشتر باشد. .

فاضل : مسأله گوشت پرندگانى كه داراى چنگال هستند و درنده مى‌باشند حرام است مانند باز و عقاب و كركس و شاهين و امثال اينها و همچنين است بنا بر احتياط واجب انواع كلاغ و شب‌پره و طاووس. ولى گوشت پرندگانى مانند انواع كبوتر و كبك و تيهو و قطا و مرغ خانگى و انواع گنجشك و امثال اينها حلال مى‌باشد (بلبل و سار و چكاوك از اقسام گنجشك است) ؛ امّا بنا بر احتياط واجب بايد از خوردن گوشت پرستو و هُدهُد اجتناب كرد.

زنجانى : مسأله هر پرنده‌اى كه مانند شاهين و عقاب و باز چنگال دارد يا بال زدنش در هنگام پرواز كمتر از صاف نگه‌داشتن بالهايش باشد حرام است؛ همچنين شب‌پره ( خفاش) و طاووس و بنا بر احتياط واجب همه انواع كلاغ حرام مى‌باشد. در ديگر پرندگان اگر روشن باشد كه چنگال ندارد و بال زدنش از صاف نگه‌داشتن كمتر نيست حلال است و اگر چنگال دار بودن پرنده و كيفيت پروازش معلوم نباشد، چنانچه چينه‌دان يا سنگدان يا خارپشت پا داشته باشد حلال وگرنه حرام مى‌باشد، مرغ خانگى و كبوتر و گنجشك و پرندگان ديگر راسته سبكبالان ( راسته گنجشكان) همچون بلبل و سار و چكاوك از پرندگان حلال گوشت مى‌باشند، و احتياط مستحبّ آن است كه از خوردن گوشت پرستو

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 594
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست