responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 592

چنانچه در مسأله [95]و [مسألۀ اختصاصى 96، در جلد اوّل]گذشت، ولى اگر انسان بداند كه ماهى از ممالك غير اسلامى بدون تحقيق وارد بازار مسلمانان يا سرزمين اسلامى شده، حرام مى‌باشد.

(2) صافى : و با آن معاملۀ ماهى حلال بنمايد. .

سيستانى : و در آن تصرفى مى‌كند كه دليل بر حلال بودن آن است مانند فروختن يا خوردن. .

(3) گلپايگانى ، صافى ، نورى : مگر آنكه يقين حاصل شود يا دو شاهد عادل شهادت دهند كه راست مى‌گويد.

سيستانى : مگر آن كه انسان اطمينان كند كه او را زنده از آب گرفته يا آن كه در تور او در آب مرده است.

بهجت : مگر آن كه از حرف او يا از راه ديگر علم يا اطمينان حاصل شود.

مكارم : مسأله اگر ماهى از بازار مسلمانان يا از دست مسلمانى گرفته شود، حلال است، هر چند معلوم نباشد آن را زنده از آب گرفته‌اند يا نه و جستجو نيز لازم نيست، ولى اگر از كافرى گرفته شود و معلوم نباشد ماهى زنده از آب گرفته شده يا زنده به دام افتاده يا نه، حرام است.

فاضل : مسأله در صيد ماهى، لازم نيست صيّاد مسلمان باشد و اگر ماهى در تور يا وسيلۀ ديگر صيّادى در داخل آب هم بميرد حلال است. با توجّه به نحوۀ صيّادى فعلى كه اطمينان حاصل مى‌شود كه ماهى در تور و وسايل صيّادى مرده است، ماهى فلس‌دار موجود در بازارهاى مسلمانان و حتّى كشورهاى غير مسلمان حلال است.

[مسأله 2619]

مسأله 2619 خوردن ماهى زنده اشكال ندارد.

گلپايگانى ، صافى : مسأله بنا بر احتياط بايد از خوردن ماهى زنده خوددارى كرد، هر چند حلّيت آن بعد از گرفتن بعيد نيست.

خوئى ، تبريزى : مسأله خوردن ماهى زنده جايز است و أولىٰ خوددارى كردن است.

سيستانى : بقيّه مسأله ذكر نشده.

زنجانى : ولى بهتر است از خوردن آن خوددارى كنند.

بهجت : مسأله خوردن ماهى زنده، بنا بر أحوط جايز نيست.

مكارم : مسأله خوردن ماهيهاى كوچك زنده اشكال دارد، مگر براى درمان در مقام ضرورت.

[مسأله 2620]

مسأله 2620 اگر ماهى زنده را بريان كنند، يا در بيرون آب پيش از جان دادن بكشند، خوردن آن اشكال ندارد (1)

اين مسأله، در رسالۀ آيت اللّٰه بهجت نيست

(1) گلپايگانى ، صافى : احتياط آن است كه از خوردن آن خوددارى نمايند اگر چه حليت آن بعيد نيست.

خوئى ، سيستانى ، تبريزى : خوردنش جايز است ( خوئى ، تبريزى : ولى أولىٰ آن است كه از خوردن آن خوددارى نمايند) .

زنجانى : خوردنش جايز است ولى بهتر است آن را نخورند.

[مسأله 2621]

مسأله 2621 اگر ماهى را بيرون آب دو قسمت كنند و يك قسمت آن در حالى كه

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 592
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست