responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 585

دهند كه سلاح شكار به ضميمۀ چيز ديگر سبب مرگ حيوان شده، محكوم به نجاست و حرمت است.

[مسأله 2604]

مسأله 2604 اگر با سگ غصبى يا اسلحۀ غصبى حيوانى را شكار كند، شكار حلال است و مال خود او مى‌شود ولى گذشته از اين كه گناه كرده، بايد اجرت اسلحه يا سگ را به صاحبش بدهد.

[مسأله 2605]

مسأله 2605 اگر با شمشير يا چيز ديگرى كه شكار كردن با آن صحيح است با شرطهايى كه گفته شد (1) حيوانى را دو قسمت كنند (2) و سر و گردن در يك قسمت بماند و انسان وقتى برسد كه حيوان جان داده باشد، هر دو قسمت حلال است (3) اگر به همين قطع كردن جان داده باشد؛ و اگر حيوان زنده باشد (4) و وقت تنگ باشد براى سر بريدن به آداب شرع، قسمتى كه سر و گردن ندارد حرام و قسمتى كه سر و گردن دارد حلال است و اگر وقت باشد براى سر بريدن، آن قسمت كه در آن سر نيست حرام است و آن قسمت ديگر اگر سر آن را به دستورى كه در شرع معين شده ببرند حلال است (5) به شرط آن كه در زمان بريدنِ سرش، زنده باشد اگر چه ممكن نباشد زنده بماند و در حال جان دادن باشد.

(1) خوئى ، گلپايگانى ، تبريزى ، صافى ، فاضل ، نورى ، زنجانى : با شرطهايى كه در مسألۀ[2601]گفته شد. .

(2) سيستانى : اگر با وسيلۀ شكار چون شمشير، بعضى از اعضاى بدن حيوان مانند دست و پا را از او جدا كنند، آن عضو حرام مى‌باشد، ولى چنانچه آن حيوان را با مراعات شرائط گذشته در مسألۀ[2601]سر ببرند، باقيماندۀ بدن او حلال مى‌شود. و امّا اگر وسيلۀ شكار با شرائط گذشته بدن حيوان را دو قسمت كند. .

بهجت : با شرطهايى كه در مسائل گذشته گفته شد، حيوانى را شكار كنند و در اثر آن، حيوان دو قسمت شود. .

(3) اراكى : و همچنين است اگر زنده باشد ولى به اندازۀ سر بريدن وقت نباشد و اگر به اندازۀ سر بريدن وقت باشد و حيوان هنوز زنده باشد، قسمتى كه سر و گردن ندارد حرام است و قسمتى كه سر و گردن دارد اگر سر آن را به دستورى كه در شرع معين شده ببرند حلال است.

خوئى ، گلپايگانى ، تبريزى ، صافى ، سيستانى : و همچنين است اگر حيوان زنده باشد ولى به اندازۀ سر بريدن وقت نباشد؛ امّا اگر به اندازۀ سر بريدن وقت باشد و ممكن باشد كه مقدارى زنده بماند، قسمتى كه سر و گردن ندارد حرام و قسمتى كه سر و گردن دارد، اگر سر آن را بدستورى كه در شرع معيّن شده ( سيستانى : بدستورى كه قبلاً گذشت) ببرند، حلال وگرنه آن هم حرام مى‌باشد.

زنجانى : و همچنين اگر حيوان زنده باشد، ولى به اندازۀ سر بريدن وقت نباشد؛ امّا اگر به اندازۀ سر بريدن وقت باشد، قسمتى كه سر و گردن ندارد حرام و قسمتى كه سر و گردن دارد، اگر سر آن را به دستورى كه پيشتر ذكر شد ببرند حلال وگرنه آن هم حرام است.

مكارم : همچنين اگر زنده باشد ولى وقت براى سر بريدن تنگ باشد امّا اگر وقت براى سر بريدن دارد، آن قسمت كه در آن سر نيست حرام است و آن قسمت ديگر كه سر دارد،

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 585
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست