responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 579

زنجانى : سر آن را با رعايت شرايط ببرند پاك و در نتيجه گوشت آن حلال است.

سيستانى : مسأله اگر بجاى نحر سر شتر را ببرند يا گوسفند و گاو و مانند اينها را مثل شتر نحر كنند، گوشت آنها حرام و بدن آنها نجس است، ولى اگر شتر را ذبح كنند و پيش از مردن آن را نحر نمايند گوشت آن حلال و بدن آن پاك است و نيز اگر گاو يا گوسفند و مانند اينها را نحر كنند و پيش از مردن سر آنها را ببرند حلال و پاك مى‌باشند.

[مسأله 2598]

مسأله 2598 اگر حيوانى سركش شود و نتوانند آن را به دستورى كه در شرع معين شده بكشند، يا مثلاً در چاه بيفتد و احتمال بدهند كه در آنجا بميرد و كشتن آن به دستور شرع ممكن نباشد (1) چنانچه با چيزى مثل شمشير كه بواسطۀ تيزى آن بدن زخم مى‌شود به بدن حيوان زخم بزنند و در اثر زخم جان بدهد حلال مى‌شود (2) و رو به قبله بودن آن لازم نيست، ولى بايد شرطهاى ديگرى را كه براى سر بريدن حيوانات گفته شد دارا باشد.

(1) زنجانى : هر جاى بدنش را كه زخم بزنند و در اثر زخم جان بدهد پاك و در نتيجه حلال مى‌شود و رو به قبله بودن آن لازم نيست، ولى بايد شرطهاى ديگرى را كه براى سربريدن حيوانات گفته شد دارا باشد.

(2) مكارم : چنانچه با چيز برنده‌اى مانند كارد، جايى از بدنش را زخم كنند. .

گلپايگانى ، خوئى ، تبريزى ، سيستانى ، صافى ، بهجت : احتمال بدهند كه در آنجا بميرد و كشتن آن بدستور شرع ( سيستانى : بدستور گذشته) ممكن نباشد، هر جاى بدنش را كه زخم بزنند. .

مسائل اختصاصى

نورى : مسأله 2594 گوسفند يا حيوانات ديگر را اگر با كارخانه‌ها و مكينه‌هايى كه اخيراً در بعضى بلاد متعارف شده است، ذبح كنند در صورتى كه تمام شرايطِ سربريدن؛ از قبيل بريدن «اوداج اربعه» كه مذكور گرديد (كه علت مرگ حيوان، اين باشد نه قطع نخاع به وسيلۀ برق مثلاً) و رو به قبله بودن حيوان به نحوى كه ذكر شد و رو به قبله بودن ذابح و بردن نام خدا مراعات شود حلال است وگرنه آن حيوان حرام و نجس است و گوشت‌هايى كه در بازار مسلمانان فروش مى‌رود و احتمال داده مى‌شود كه بطور شرعى ذبح شده باشد، حلال و خريد و فروش آن جايز است.

نورى : مسأله 2595 گوشتها يا مرغهاى سربريده‌اى كه از بلاد كفر مى‌آورند، محكوم به نجاست و حرمت و مردار بودن است و خريد و فروش آنها جايز نيست مگر آنكه ذبح شرعى آنها ثابت شود.

نورى : مسألۀ 2596 گوشتهايى كه از ممالك غير اسلامى مى‌آورند، حرام و معامله آنها باطل است.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 579
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست