responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 563

اراكى : در صورتى بايد به او بدهد كه براى او از نشانه‌هايى كه مى‌گويد، يقين يا اطمينان حاصل شود كه آن چيز مال اوست ولى لازم نيست نشانه‌هايى را كه بيشتر اوقات صاحب مال هم متوجّه آنها نيست، بگويد.

(3) فاضل : يقين يا اطمينان پيدا كند كه مال او است. [پايان مسأله]

مكارم : رجوع كنيد به ذيل مسأله 2576)

[مسأله 2578]

مسأله 2578 اگر قيمت چيزى كه پيدا كرده به 6/12 نخود نقرۀ سكه‌دار برسد (1) چنانچه اعلان نكند و در مسجد، يا جاى ديگرى كه محلّ اجتماع مردم است بگذارد و آن چيز از بين برود، يا ديگرى آن را بردارد، كسى كه آن را پيدا كرده ضامن است.

اين مسأله، در رسالۀ آيت اللّٰه بهجت نيست

(1) خوئى ، سيستانى ، تبريزى ، زنجانى : اگر قيمت چيزى كه پيدا كرده ( تبريزى : و نشانه دارد) ، به يك درهم برسد. .

مكارم : مالى كه پيدا كرده، اگر قيمت آن يك درهم يا بيشتر باشد. .

[مسأله 2579]

مسأله 2579 هرگاه چيزى پيدا كند كه اگر بماند فاسد مى‌شود بايد تا مقدارى كه ممكن است آن را نگه‌دارد بعد قيمت كند (1) و خودش بردارد يا بفروشد و پولش را نگه‌دارد (و احتياط مستحبّ (2) آن است كه در فروش آن به خودش يا به ديگرى، از حاكم شرع در صورت امكان اجازه بگيرد و در هر صورت بايد تعريف تا يك سال را ادامه دهد تا اگر صاحب آن پيدا شد، پول را به او تسليم كند (3) . و اگر صاحب آن پيدا نشد از طرف او صدقه بدهد و احتياط واجب (4) آن است كه براى صدقه دادن از حاكم شرع اجازه بگيرد.

(1) اراكى : بعد با اجازۀ حاكم شرع قيمت آن را معيّن كند. .

فاضل : بعد با اجازۀ مجتهد جامع الشرائط يا وكيل او قيمت آن را معيّن كند و بفروشد و پولش را نگه‌دارد و تا يك سال تعريف و اعلان كند؛ چنانچه صاحب آن پيدا نشد، از طرف او صدقه بدهد.

(2) اراكى : احتياط واجب. .

(3) [قسمت داخل پرانتز در رساله آيت اللّٰه نورى نيست]

(4) نورى : احتياط مستحبّ. .

خوئى : مسأله هرگاه چيزى را پيدا كند كه اگر بماند فاسد مى‌شود بايد با اجازۀ حاكم شرع يا وكيل او قيمت آن را معيّن كند و بفروشد و پولش را نگه‌دارد و اگر صاحب آن پيدا نشد، از طرف او صدقه بدهد.

گلپايگانى ، صافى : مسأله هرگاه چيزى پيدا كند كه اگر بماند فاسد مى‌شود بايد قيمت آن را معيّن كند يا براى خودش بردارد و يا به ديگرى بفروشد و پولش را براى صاحبش نگه‌دارد و احتياط لازم آن است كه اين كار با اذن حاكم شرع يا وكيل او باشد و در هر دو صورت وجوب اعلان تا يك سال ساقط نمى‌شود. و اگر تا يك سال صاحبش پيدا نشد، مى‌تواند در ثمن تصرّف

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 563
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست