responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 56

مكارم : مسأله 1560 مسلمانان حقّ دارند اموال كفّارى را كه با آنها در حال جنگ هستند تملك كنند و بايد خمس آن را بدهند.

مكارم : مسأله 1561 غنايم جنگى كه خمس آن را بايد داد منحصر به غنايم منقول است كه با دادن خمس ملك جنگجويان است، امّا زمينهايى كه از كفّار با جنگ به دست مى‌آيد خمس ندارد و ملك همۀ مسلمين است.

مكارم : مسأله 1562 هرگاه گروهى از مسلمانان بر ضد گروه ديگرى تجاوز كنند بايد جلو متجاوز را گرفت تا به حكم خدا گردن نهد و اگر مسلمانان در اين ميان غنايمى به دست آورند نمى‌توانند آن را ملك خود سازند، بلكه بايد نگهدارى كنند و به موقع به آنها بازگردانند مگر چيزهايى كه اگر در دست آنها باشد منشأ فساد و ادامۀ تجاوز مى‌شود كه با اجازۀ حاكم شرع از آن استفادۀ صحيح مى‌شود.

سيستانى : مسأله 1799 اگر مسلمانان بدون اجازۀ امام عليه السلام با كفار جنگ كنند و از آنها غنيمت بگيرند، تمام آنچه به غنيمت گرفته‌اند مال امام عليه السلام است و جنگجويان در آن حقّى ندارند.

سيستانى : مسأله 1800 آنچه در دست كفار است چنانچه مالكش محترم المال باشد، يعنى مسلمان يا كافر ذمّى يا مُعاهَد باشد، احكام غنيمت بر آن جارى نيست.

سيستانى : مسأله 1801 دزدى و مانند آن از كافر حربى چنانچه خيانت و نقض امان محسوب شود، حرام است؛ و چيزى كه از اين راهها از آنان گرفته مى‌شود، بايد بنا بر احتياط برگردانده شود.

سيستانى : مسأله 1802 مشهور آن است كه مؤمن مى‌تواند مال ناصبى را براى خود گرفته و خمسش را بپردازد، ولى اين حكم خالى از اشكال نيست.

(7 زمينى كه كافر ذِمّى از مسلمان بخرد

[مسأله 1829]

مسأله 1829 اگر كافر ذمّي زمينى را از مسلمان بخرد، بايد خمس آن را از همان زمين بدهد. و اگر پول آن را هم بدهد اشكال ندارد، (1) ولى اگر غير از پول چيز ديگر بدهد، بايد به اذن حاكم شرع باشد (2) و نيز اگر خانه و دكان و مانند اينها را از مسلمان بخرد، چنانچه زمين آن را جداگانه قيمت كنند و بفروشند بايد خمس زمين آن را بدهد. و اگر خانه و دكان را روى هم بفروشند و زمين به تبع آن منتقل شود خمس زمين واجب نيست (3) و در دادن اين خمس قصد قربت لازم نيست، بلكه حاكم شرع هم كه خمس را از او مى‌گيرد لازم نيست قصد قربت نمايد.

(1) فاضل : و نيز اگر خانه و دكّان و مانند اينها را از مسلمان بخرد، چنانچه زمين آن را جداگانه بفروشند، بايد خمس زمين آن را بدهد و اگر خانه و دكان را روى هم بفروشند و زمين به تبع آن منتقل شود در وجوب خمس زمين اشكال است و در دادن اين خمس، قصد قربت لازم نيست، بلكه مجتهد جامع الشرائط هم كه خمس را از او مى‌گيرد، لازم نيست قصد قربت نمايد.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 56
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست