responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 556

مسأله اختصاصى

زنجانى : مسأله 2575 هر گاه در حرم (كه محدوده‌اى مشخّص از مكّه و اطراف آن مى‌باشد) مال گمشده‌اى را ببيند، بنا بر احتياط واجب آن را برنداشته و به حال خود رها كند، چه قيمت آن به اندازه يك درهم برسد يا نرسد، مگر اين كه كسى كه براى اعلام كردن در جستجوى مالك، آن را بردارد، و پس از اعلام كردن و نيافتن مالك آن نيز آن را صدقه دهد، يا براى صاحب آن تا وقتى كه احتمال دارد، صاحب آن پيدا شود، نگهدارد.

[مسأله 2566]

مسأله 2566 هرگاه چيزى كه پيدا كرده نشانه‌اى دارد كه بواسطۀ آن مى‌تواند صاحبش را پيدا كند (1) اگر چه صاحب آن كافرى باشد كه (2) در امان مسلمانان است، در صورتى كه قيمت آن چيز به 6/12 نخود نقرۀ سكه‌دار برسد بايد اعلان كند (3) و چنانچه از روزى كه آن را پيدا كرده تا يك هفته، هر روزى و بعد تا يك سال، هفته‌اى يك مرتبه در محلّ اجتماع مردم اعلان كند كافى است.

(1) بهجت : در صورتى كه قيمت آن در زمان برداشتن آن كمتر از يك درهم نباشد، واجب است از همان وقت اعلام كند يعنى تا يك سال در محلّ اجتماع مردم بگويد يا بنويسد و در محلّ مناسب نصب كند.

(2) گلپايگانى ، صافى ، نورى : اگر چه بداند صاحب آن كافرى است كه. .

(3) نورى : و لازم نيست كه هر روز اعلان كند بلكه اگر تا يك سال طورى اعلان كند كه گفته شود يك سال اعلان كرده، كافى است.

گلپايگانى ، صافى : بايد از روزى كه آن را پيدا كرده تا يك سال در جاهايى كه مردم اجتماع مى‌كنند، اعلان كند و لازم نيست كه هر روز اعلان كند بلكه اگر تا يك سال طورى بگويد و اعلان كند كه مردم بگويند اعلان مى‌كند، كافى است.

خوئى ، تبريزى ، سيستانى : اگر چه بداند صاحب آن ( خوئى ، تبريزى : سنّى يا) كافرى است كه اموالش محترم است، در صورتى كه قيمت آن چيز به مقدار يك درهم برسد، بايد از روزى كه آن را پيدا كرده تا يك سال در محلّ اجتماع مردم اعلان كند. ( سيستانى : و اگر قيمت آن، از يك درهم كمتر باشد، احتياط واجب آن است كه آن را از طرف صاحبش صدقه بدهد و هر وقت صاحبش پيدا شد، چنانچه به صدقه دادن راضى نشود، عوض آن را به او بدهد) .

فاضل : بايد تا يك سال در محلّ اجتماعات مردم و جايى كه احتمال مى‌دهد صاحب آن آنجا باشد اعلان كند به نحوى كه عرف مردم بگويند در مدّت يك سال مرتباً اعلان كرده است. .

زنجانى : مسأله هرگاه چيزى را كه پيدا كرده نشانه‌اى دارد كه به واسطۀ آن مى‌تواند صاحبش را پيدا كند، اگر چه بداند صاحب آن كافرى است كه اموالش محترم است، در صورتى كه قيمت آن چيز به مقدار يك درهم برسد، بايد از روزى كه آن را پيدا كرده تا يك سال در محلّ اجتماع مردم اعلان كند.

مكارم : مسأله هر گاه مالى را كه پيدا كرده نشانه دارد و قيمتش به اندازۀ يك درهم يا بيشتر است، بايد آن را تا يك سال اعلام كند (چنانچه از روزى كه پيدا كرده تا يك هفته هر روز

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 556
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست