responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 550

جهت خصوصياتى كه در جلب تقاضا تأثير دارد فراوان است) ولى چيزى را كه مى‌دهد بايد خصوصيات نوعى آن كه در جلب تقاضا تأثير دارد مانند چيزى باشد كه آن را غصب كرده و از بين رفته است، مثلاً اگر از قسم اعلاى برنج غصب كرده، نمى‌تواند از قِسم پست‌تر بدهد.

زنجانى : مسأله اگر چيزى را كه غصب كرده «مثلى» باشد همچون گندم و جو، و از بين رفته باشد، بايد مثل همان چيزى را كه غصب كرده بدهد و چيزى را كه مى‌دهد بايد خصوصياتش مثل چيزى باشد كه آن را غصب كرده و از بين رفته است.

[مسأله 2560]

مسأله 2560 اگر چيزى را كه مثل گوسفند قيمت اجزاى آن (1) با هم فرق دارد غصب نمايد (2) و از بين برود، چنانچه قيمت بازار آن فرق نكرده باشد ولى در مدّتى كه پيش او بوده مثلاً چاق شده باشد (3) بايد قيمت چاقى را كه از بين رفته بدهد (4)

(1) فاضل : قيمت افراد آن. .

(2) اراكى : اگر چيزى را كه مثل گوسفند خصوصيات شخصىِ فردى از آن با فرد ديگر از جهت رغبت عقلاء فرق مى‌كند غصب نمايد. .

خوئى ، تبريزى ، نورى ، صافى : اگر چيزى را كه مثل گوسفند است غصب نمايد. .

(3) بهجت : و حتّىٰ اگر چاقى به سبب رسيدگى غاصب به آن حيوان بوده، بايد قيمت وقتى را كه چاق بوده بدهد، اگر چه بعد از آن، حيوان خود به خود لاغر شده باشد.

(4) گلپايگانى ، خوئى ، تبريزى ، صافى ، فاضل : بايد قيمت وقتى را كه چاق بوده بدهد.

مكارم : مسأله هر گاه حيوانى مانند گوسفند را غصب كند و از بين برود چنانچه در مدّتى كه نزد او بوده چاق شده سپس از بين رفته است، بايد افزايش قيمت آن را كه به خاطر چاقى بوده نيز بدهد.

سيستانى : مسأله اگر چيزى را كه قيمى است غصب نمايد و از بين برود، اگر در مدّتى كه پيش او بوده صفتى پيدا كرده كه قيمتش بالا رفته است مثلاً چاق شده، سپس تلف شده است، اگر اين چاقى در اثر رسيدگى بهتر غاصب نباشد بايد قيمت وقتى را كه چاق بوده بدهد؛ ولى اگر در اثر رسيدگى او باشد لازم نيست اين افزايش قيمت را بپردازد.

زنجانى : مسأله اگر چيزى را كه غصب كرده «قيمى» باشد همچون گوسفند، و از بين رفته باشد، چنانچه قيمت بازار آن فرق نكرده باشد، ولى در مدّتى كه پيش او بوده به جهتى، همچون چاق شدن يا بهبود گوشت آن گرانتر شده باشد، بايد بالاترين قيمت وقتى را كه در نزد وى بوده بدهد.

[مسأله 2561]

مسأله 2561 اگر چيزى را كه غصب كرده ديگرى از او غصب نمايد و از بين برود (1) صاحب مال مى‌تواند عوض آن را از هر كدام آنان بگيرد (2) و اگر از اوّلى بگيرد، مى‌تواند اوّلى از دومى مطالبه كند (3) ولى اگر دومى به اوّلى برگردانده و پيش او تلف شده نمى‌تواند از او مطالبه كند (4)

(1) اراكى : نزد او از بين برود. .

مكارم : احتياط آن است صاحب مال، عوض آن را از هر كدام مطالبه كند، بدهد.

(2) خوئى ، اراكى ، گلپايگانى ، فاضل ، تبريزى ، سيستانى ، صافى ، نورى : يا از هر كدام آنان

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 550
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست