responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 539

وكالت برقرار باشد) چنين شرطى صحيح نيست، ولى اگر شرط به اين شكل باشد كه زن وكيل در طلاق باشد و مرد موظف باشد كه وكالت را عزل نكند، در اين صورت شرط صحيح است و عزل كردن زن از وكالت بر مرد حرام است، ولى اگر چنين امر حرامى را مرتكب شده عزل وى مؤثر بوده و با آگاه شدن زن از عزل، ديگر وكيل در طلاق نخواهد بود. در اين مسأله فرقى نيست كه شرط در ضمن عقد نكاح باشد يا در ضمن عقد ديگر، يا به عنوان قراردادى مستقل بين زن و شوهر بسته شده باشد.

سيستانى : مسأله هر گاه زن در ضمن عقد با شوهر شرط كند كه در شرايط خاصى مثلاً اگر شوهر مسافرت طولانى نمايد، يا مثلاً شش ماه به او خرجى ندهد يا به زندان طولانى محكوم شود و مانند آن، اختيار طلاق با او باشد، اين شرط باطل است؛ ولى اگر چنين شرط كند كه از طرف شوهر وكيل باشد كه در شرايط خاصى يا بدون قيد و شرط بتواند خود را طلاق دهد، شرط صحيح است و شوهر نمى‌تواند بعداً او را از وكالت عزل كند و اگر خود را طلاق داد طلاق صحيح است.

[مسأله 2540]

مسأله 2540 زنى كه شوهرش گم شده (1) اگر بخواهد به ديگرى شوهر كند، بايد نزد مجتهد عادل برود (2) و به دستور او عمل نمايد (3)

(1) بهجت : زنى كه به عقد دائم درآمده و شوهرش گم شده. .

(2) سيستانى : و در شرائط خاصى كه در كتاب «منهاج الصالحين» آمده است مى‌تواند او را طلاق دهد.

(3) زنجانى : بايد نزد حاكم شرع رفته و به دستور او عمل نمايد.

فاضل : رجوع كنيد به مسائل اختصاصى 2586 و 2587، صفحۀ 502.

مكارم : مسأله زنى كه شوهرش مفقود الأثر شده و نمى‌داند زنده است يا نه، اگر بخواهد طلاق بگيرد و شوهر كند بايد نزد مجتهد عادل برود و مطابق دستور مخصوصى كه در شرع وارد شده عمل نمايد.

[مسأله 2541]

مسأله 2541 پدر و جدّ پدرى ديوانه، اگر مصلحت باشد مى‌توانند زن او را طلاق بدهند.

اراكى : مسأله پدر و جدّ پدرى ديوانه مى‌توانند زن او را طلاق بدهند ولى بنا بر احتياط واجب بايد طلاق، با اجازه حاكم و به مصلحت ديوانه باشد و ديوانگى او متّصل به زمان قبل از بلوغ وى باشد.

خوئى ، تبريزى ، زنجانى : مسأله پدر و جدّ پدرى ديوانه مى‌توانند زن او را طلاق بدهند ( زنجانى : مگر آن كه طلاق زن براى ديوانه مفسده داشته باشد) .

گلپايگانى ، صافى : مسأله پدر و جد پدرى ديوانه كه ديوانگى او متصل به زمان صغير بودنش باشد مى‌توانند زن او را طلاق بدهند و اگر متّصل نباشد با حاكم شرع است و احتياط لازم آن است كه حاكم هم از آنان اذن بگيرد.

فاضل : اگر مصلحت باشد مى‌توانند زن او را طلاق بدهند. و اگر متصل نباشد، با مجتهد جامع الشرائط است و احتياط آن است كه مجتهد جامع الشرائط هم از آنان اذن بگيرد.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 539
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست