responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 521

و بخواهد طلاقش دهد، بايد صبر كند تا دوباره حيض ببيند و پاك شود، ولى زنى را كه نه سالش تمام نشده، يا معلوم است كه آبستن است، اگر بعد از نزديكى طلاق دهند اشكال ندارد، و همچنين است اگر يائسه باشد (معناى يائسه در مسأله [2448]گذشت) .

مكارم : مسأله هر گاه با همسرش نزديكى كرده و بخواهد طلاقش دهد بايد صبر كند حيض ببيند و پاك شود، ولى اگر باردار باشد مى‌تواند بعد از نزديكى كردن بلا فاصله او را طلاق دهد، همچنين اگر يائسه باشد، يعنى بيشتر از پنجاه سال داشته باشد.

[مسأله 2505]

مسأله 2505 هرگاه با زنى كه از خون حيض و نفاس پاك است نزديكى كند و در همان پاكى طلاقش دهد اگر بعد معلوم شود كه موقع طلاق آبستن بوده اشكال ندارد (1)

اين مسأله، در رسالۀ آيت اللّٰه مكارم نيست

(1) اراكى ، خوئى ، زنجانى : اگر بعد معلوم شود كه موقع طلاق آبستن بوده، بنا بر احتياط واجب بايد دوباره او را طلاق دهد ( زنجانى : و تا او را دوباره طلاق نداده، معاملۀ زن و شوهرى نكنند) .

گلپايگانى ، تبريزى ، صافى : چنانچه بعد معلوم شود كه موقع طلاق آبستن بوده، بنا بر احتياط مستحبّ دوباره او را طلاق دهد.

سيستانى : چنانچه بعد معلوم شود كه موقع طلاق آبستن بوده، آن طلاق باطل است ولى رعايت احتياط، بهتر است هر چند با تجديد طلاق باشد.

بهجت : بنا بر أظهر طلاق صحيح است.

[مسأله 2506]

مسأله 2506 اگر با زنى كه از خون حيض و نفاس پاك است نزديكى كند (1) و مسافرت نمايد (2) چنانچه بخواهد در سفر طلاقش دهد (3) بايد به قدرى كه زن معمولاً بعد از آن پاكى، خون مى‌بيند و دوباره پاك مى‌شود صبر كند (4)

(1) سيستانى : و سپس از او جدا شود مثلاً مسافرت نمايد چنانچه بخواهد در سفر طلاقش دهد و نتواند از حالش اطلاق پيدا كند، بايد به قدرى كه زن بعد از آن پاكى خون مى‌بيند و دوباره پاك مى‌شود، صبر كند و احتياط واجب آن است كه آن مدّت كمتر از يك ماه نباشد، و اگر با رعايت آنچه گفته شد طلاق دهد و سپس معلوم شود طلاق در همان پاكى اوّل واقع شده است، اشكال ندارد.

(2) مكارم : و راهى براى تحقيق از حال زن نباشد. .

(3) فاضل : و نتواند حال او را در سفر استعلام كند. .

(4) خوئى ، تبريزى ، صافى : و احتياط واجب آن است كه آن مدّت كمتر از يك ماه نباشد.

فاضل : و احتياط مستحبّ آن است كه آن مدت كمتر از يك ماه نباشد.

مكارم : احتياط واجب آن است كه حد اقل يك ماه صبر كند و بعد طلاق دهد.

زنجانى : مسأله اگر با زنى كه از خون حيض و نفاس پاك است نزديكى كند و غايب شود مثلاً مسافرت نمايد، چنانچه احتمال دهد كه هنوز از پاكى بيرون نرفته و بخواهد در سفر طلاقش دهد بايد يك ماه صبر كند و بعد طلاقش دهد، و اگر بعد از يك ماه صبر كردن طلاقش دهد، طلاق وى صحيح است هر چند بعداً معلوم شود كه هنوز از آن پاكى بيرون نرفته يا در

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 521
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست