responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 520

(1) سيستانى : اگر مردى كه از زن خود جدا شده. .

(2) بهجت : بايد تحقيق كند. .

اراكى : بايد صبر كند و چنانچه نتواند اطلاع پيدا كند، مى‌تواند زن خود را طلاق دهد و در هر صورت اگر بعداً معلوم شود كه طلاق در حال حيض يا نفاس بوده و يا در پاكى كه با او نزديكى كرده است انجام گرفته، صحيح است.

(3) بهجت : ولى اگر. .

(4) فاضل : بايد حال او را استعلام كند و اگر نتواند بايد تا مدتى كه معمولاً زنها از حيض يا نفاس پاك مى‌شوند صبر كند و احتياط مستحبّ آن است كه تا يك ماه صبر كند.

سيستانى : اگر او را طلاق دهد و بعداً معلوم شود كه در حال حيض يا نفاس بوده، طلاق او صحيح نيست.

زنجانى : مسأله اگر مردى كه غايب است بدون مشقّت بتواند اطّلاع پيدا كند كه زن او در حال حيض يا نفاس است يا نه، چنانچه بخواهد بدون اطلاع گرفتن از وضعيت زن، او را طلاق دهد، بايد تا زمانى صبر كند كه اطمينان پيدا شود كه زن از حيض يا نفاس پاك شده است يا بخاطر نشانه‌هايى كه شرع معيّن كرده همچون عادت زن، حكم به پاكى زن از حيض و نفاس گردد.

[مسأله 2504]

مسأله 2504 اگر با عيالش كه از خون حيض و نفاس پاك است نزديكى كند و بخواهد طلاقش دهد، بايد صبر كند تا دوباره حيض ببيند و پاك شود (1) ولى زنى را كه نُه سالش تمام نشده، يا آبستن است (2) اگر بعد از نزديكى طلاق دهند، اشكال ندارد و همچنين است اگر يائسه باشد (3) يعنى اگر سيّده است بيشتر از شصت سال (4) و اگر سيّده نيست بيشتر از پنجاه سال (5) داشته باشد.

(1) گلپايگانى ، فاضل ، صافى : و همچنين اگر در حال حيض يا نفاس با او نزديكى كند، نمى‌تواند در پاكى بعد از آن حيض يا نفاس او را طلاق دهد اگر چه در آن پاكى با او نزديكى نكرده باشد. .

زنجانى : ولى زنى را كه نُه سالش تمام نشده يا آبستن بودن او معلوم باشد، اگر بعد از نزديكى طلاق دهند، صحيح است و همچنين است اگر يائسه باشد يعنى اگر قرشيه است (زن سيّده يكى از اقسام زن قرشيه است) بيشتر از شصت سال قمرى و اگر قرشيه نيست بيشتر از پنجاه سال قمرى داشته باشد.

(2) گلپايگانى ، صافى : يا اينكه يائسه شده، اگر بعد از نزديكى طلاق دهند، اشكال ندارد. [پايان مسأله] اراكى : زنى را كه نُه سالش تمام نشده يا آبستن بودن او معلوم باشد. .

(3) بهجت : بقيّه مسأله ذكر نشده.

خوئى ، نورى ، تبريزى : (معناى يائسه در مسأله [435]گذشت) .

(4) فاضل : شصت سال قمرى. .5 فاضل : پنجاه سال قمرى. .

سيستانى : مسأله اگر با همسرش نزديكى كند چه پاك باشد و چه در حال حيض باشد

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 520
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست