عقل و ايمان و عفت و صورت نيكو باشد و از گرفتن دايۀ كم عقل يا غير مؤمنه يا بد صورت و كج خلق يا زنازاده خوددارى شود و همچنين از انتخاب دايهاى كه بچه او از زنا به دنيا آمده و شيرش شير زنازاده است پرهيز شود.
سيستانى : مسأله مستحبّ است دايهاى كه براى طفل مىگيرند، مسلمان عاقل و داراى صفات پسنديده از نظر جسمى و روانى و اخلاقى باشد و سزاوار نيست دايهاى بگيرند كه كافر يا كم عقل يا بزرگسال يا زشترو باشد، و مكروه است دايهاى بگيرند كه زنازاده است يا شيرش از بچهاى است كه از زنا به دنيا آمده است.
مسائل متفرقۀ شير دادن
[مسأله 2489]
مسأله 2489 مستحبّ است از زنها جلوگيرى كنند (1) كه هر بچهاى را شير ندهند (2) زيرا ممكن است فراموش شود كه به چه كسانى شير دادهاند و بعداً دو نفر محرم با يكديگر ازدواج نمايند (3)
اين مسأله، در رسالۀ آيت اللّٰه بهجت نيست
(1) فاضل : مستحبّ است زنها مواظب باشند. .
(2) سيستانى : بهتر آن است كه از شير دادنِ زنها به هر بچهاى جلوگيرى شود. .
مكارم : خوب است زنها هر بچهاى را شير ندهند. .
(3) مكارم : مخصوصاً در اين ايّام كه با وجود امكان استفاده از شير خشك و امثال آن كمتر ضرورتى براى شير دادن به بچههاى ديگر وجود دارد.
[مسأله 2490]
مسأله 2490 كسانى كه بواسطۀ شير خوردن، خويشى پيدا مىكنند مستحبّ است يكديگر را احترام نمايند، ولى از يكديگر ارث نمىبرند و حقهاى خويشى كه انسان با خويشان خود دارد براى آنان نيست
. اين مسأله، در رسالۀ آيات عظام: بهجت و سيستانى نيست
[مسأله 2491]
مسأله 2491 در صورتى كه ممكن باشد، مستحبّ است بچه را دو سال تمام شير بدهند (1)
اين مسأله، در رسالۀ آيت اللّٰه بهجت نيست
(1) اراكى : ولى بنا بر مشهور از بيست و يك ماه كمتر نباشد.
سيستانى : مسأله مستحبّ است بچه را بيست و يك ماه تمام شير بدهند، و شايسته نيست كه بيش از دو سال شير بدهند.
[مسأله 2492]
مسأله 2492 اگر بواسطۀ شير دادن، حق شوهر از بين نرود، زن مىتواند بدون اجازۀ شوهر، بچۀ كس ديگر را شير دهد، ولى جايز نيست بچهاى را شير دهد كه بواسطۀ شير دادن به آن بچه، به شوهر خود حرام شود (1) مثلاً اگر شوهر او دختر شيرخوارى را براى خود عقد كرده باشد زن نبايد آن دختر را شير دهد، چون اگر آن دختر را شير دهد خودش مادر زن شوهر مىشود و بر او حرام مىگردد