responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 501

همچنين در مورد زن دادن به پسرانى كه نياز به همسر دارند.

سيستانى : مسأله اگر ديانت و اخلاق خواستگار مورد رضايت باشد، بهتر آن است كه ردّ نشود؛ از پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم روايت شده كه هر گاه خواستگارى براى دختر شما آمد كه اخلاق و ديانت او مورد رضايت شما بود، دختر را به ازدواج او درآوريد، اگر چنين نكنيد فتنه و فساد بزرگى در زمين بپا خواهد شد.

[مسأله 2460]

مسأله 2460 اگر زن مهر خود را به شوهر صلح كند كه زن ديگر نگيرد (1) احتياط واجب آن است (2) كه زن مهر را نگيرد و شوهر هم با زن ديگر ازدواج نكند.

. اين مسأله، در رسالۀ آيات عظام: بهجت و مكارم نيست

(1) فاضل : و شوهر هم قبول نمايد.

(2) گلپايگانى : احتياط آن است. .

خوئى ، تبريزى ، فاضل ، سيستانى : واجب است. .

صافى : بايد. .

[مسأله 2461]

مسأله 2461 كسى كه از زنا به دنيا آمده اگر زن بگيرد و بچه‌اى پيدا كند آن بچه حلال زاده است.

[مسأله 2462]

مسأله 2462 هرگاه مرد در روزۀ ماه رمضان يا در حال حيض زن با او نزديكى كند معصيت كرده، ولى اگر بچه‌اى از آنان به دنيا آيد حلال زاده است.

[مسأله 2463]

مسأله 2463 زنى كه يقين دارد شوهرش در سفر مرده اگر بعد از عدّۀ وفات كه مقدار آن در احكام طلاق گفته خواهد شد، شوهر كند و شوهر اوّل از سفر برگردد بايد از شوهر دوم جدا شود و به شوهر اوّل حلال است ولى اگر شوهر دوم با او نزديكى كرده باشد، زن بايد عدّه نگه‌دارد (1) و شوهر دوم بايد مهر او را مطابق زنهايى كه مثل او هستند بدهد (2) ولى خرج عدّه ندارد (3)

اين مسأله، در رسالۀ آيت اللّٰه بهجت نيست

(1) سيستانى : زن بايد عدۀ وطى شبهه كه همان مقدار عدّۀ طلاق است نگهدارد، و در دوران عده، شوهر اوّل نبايد با او نزديكى كند ولى ساير استمتاعات جايز است و نفقه او بر شوهر اوّل است. .

فاضل : زن بايد عدّۀ وطى به شبهه نگهدارد و شوهر دوم بايد مهر المثل او را بدهد، ولى خرج عدّه ندارد و بنا بر احتياط به شوهر دوم نيز حرام ابدى مى‌شود و در مدّت عدّۀ وطى به شبهه، شوهر اوّل نمى‌تواند با او همبستر شود.

(2) سيستانى : بقيّه مسأله ذكر نشده.

گلپايگانى ، صافى : شوهر دوم بايد مهر او را بدهد و اگر مهر المسمّاى او با مهر المثل تفاوت دارد در تفاوت آن بنا بر احتياط با هم مصالحه نمايند ولى خرج عدّه ندارد.

مكارم : احتياط واجب آن است كه شوهر دوم مهر او را مطابق آنچه با او قرار داده بپردازد و اگر مهر المثل بيشتر است آن را بپردازد.

(3) تبريزى : و نيز حقّ مطالبۀ نفقۀ سابق را ندارد.

زنجانى : مسأله زنى كه يقين دارد شوهرش مرده، اگر بعد از عدّه وفات كه مقدار آن در احكام طلاق گفته خواهد شد، شوهر كند و بعد معلوم شود كه شوهرش نمرده، بايد از شوهر

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 501
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست