responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 498

(1) مكارم : مرد نمى‌تواند او را از آن شهر بيرون ببرد، مگر با رضايت او.

(2) خوئى ، گلپايگانى ، فاضل ، تبريزى ، سيستانى ، صافى ، زنجانى : بدون رضايتش. .

[مسأله 2452]

مسأله 2452 اگر زن انسان از شوهر ديگرش دخترى داشته باشد، انسان مى‌تواند آن دختر را براى پسر خود كه از آن زن نيست عقد كند (1) و نيز اگر دخترى را براى پسر خود عقد كند مى‌تواند با مادر آن دختر ازدواج نمايد

. اين مسأله در رساله آيت اللّٰه مكارم نيست

(1) نورى : و همچنين اگر زن انسان از شوهر سابقش پسرى داشته باشد انسان مى‌تواند دختر خود را كه از آن زن نيست به ازدواج آن پسر درآورد. .

[مسأله 2453]

مسأله 2453 اگر زنى از زنا آبستن شود، جايز نيست بچه‌اش را سقط كند.

خوئى ، اراكى ، گلپايگانى ، صافى : مسأله اگر زنى از زنا آبستن شود در صورتى كه خود آن زن يا مردى كه با او زنا كرده، يا هر دوى آنان مسلمان باشند، براى آن زن جايز نيست بچه را سقط كند.

مكارم : مسأله زنى كه از راه نامشروع باردار شده جايز نيست بچه‌اش را سقط كند و فرزند او حساب مى‌شود فقط ارث از او نمى‌برد.

سيستانى : مسأله سقط كردن بچه جايز نيست، هر چند از زنا باشد، مگر اينكه باقى ماندن آن براى زن ضرر غير قابل تحملى داشته باشد يا مشقّت زياد داشته باشد كه در اين صورت قبل از جان يافتن بچه سقط كردن آن جايز است ولى ديه دارد، و امّا بعد از جان يافتن بچه به هيچ وجه اسقاط جايز نيست.

[مسأله 2454]

مسأله 2454 اگر كسى با زنى كه شوهر ندارد و در عدّۀ كسى هم نيست زنا كند، (1) چنانچه بعد او را عقد كند (2) و بچه‌اى از آنان پيدا شود، در صورتى كه ندانند از نطفۀ حلال است يا حرام، آن بچه حلال زاده است

. اين مسأله، در رساله آيت اللّٰه بهجت نيست

(1) مكارم : جايز است او را بعداً به عقد خود درآورد و اگر بچه‌اى از آنان متولد شود و ندانند از نطفۀ حلال است يا حرام، آن بچه حلال زاده است.

(2) خوئى ، تبريزى : اگر كسى با زنى زنا كند، چنانچه بعد از استبراء به نحوى كه در مسألۀ[2399]گفته شد او را عقد كند. .

[مسأله 2455]

مسأله 2455 اگر مرد نداند كه زن در عدّه است (1) و با او ازدواج كند، چنانچه زن هم نداند و بچه‌اى از آنان به دنيا آيد (2) حلال‌زاده است و شرعاً فرزند هر دو مى‌باشد (3) ولى اگر زن مى‌دانسته كه در عدّه است (4) شرعاً بچه، فرزند پدر است، و در هر دو صورت عقد آنان باطل است و به يكديگر حرام مى‌باشند (5)

اين مسأله، در رسالۀ آيات عظام: بهجت و مكارم نيست

(1) گلپايگانى ، صافى ، زنجانى : يا نداند كه عقد در عدّه حرام است. .

(2) اراكى : در صورتى كه شرايط الحاق نسبت را (كه در جاى خود مذكور است) دارا باشد. .

(3) زنجانى : ولى اگر يكى از زن و مرد مى‌دانسته كه زن در عدّه است و عقد در حال عدّه باطل است شرعاً فرزند وى به شمار نمى‌آيد، ولى فرزند ديگرى كه نمى‌دانسته، مى‌باشد، و در هر در دو صورت عقد آنان باطل است و به يكديگر حرام ابدى مى‌باشند.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 498
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست