responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 497

باز هم عدۀ وفات نگه‌دارد، و اگر در بين عدّه، مرد توبه كند، به احتياط واجب اگر مى‌خواهند با هم زندگى كنند دوباره عقد بخوانند و اگر مى‌خواهند جدا شوند، طلاق داده شود.

زنجانى : مسأله مردى كه مسلمان زاده است اگر مرتد شود عقد زن مسلمانش باطل مى‌شود و بايد زن وى مقدارى كه در احكام طلاق گفته مى‌شود عدّۀ وفات نگه‌دارد.

[مسأله 2450]

مسأله 2450 مردى كه از پدر و مادر غير مسلمان به دنيا آمده و مسلمان شده اگر پيش از نزديكى با عيالش مرتد شود (1) عقد او باطل مى‌گردد (2) و اگر بعد از نزديكى (3) مرتد شود، زن او (4) بايد به مقدارى كه در احكام طلاق گفته مى‌شود عدّه نگه‌دارد، پس اگر پيش از تمام شدن عدّه، شوهر او مسلمان شود عقد باقى وگرنه باطل است (5)

اين مسأله، در رساله آيت اللّٰه مكارم نيست

(1) گلپايگانى ، فاضل ، صافى : و يا زنش يائسه باشد. .

زنجانى : اگر قبل از نزديكى يا در زمان يائسگى زن، مرتدّ شود. .

(2) خوئى ، تبريزى : اگر بعد از ازدواج مرتد شود، عقد او باطل مى‌گردد و چنانچه با زنش نزديكى نكرده يا اينكه زن يائسه باشد عدّه ندارد، و اگر بعد از نزديكى مرتد شود و زن او در سنّ زنهايى باشد كه حيض مى‌بينند بايد آن زن به مقدار عدّۀ طلاق كه در احكام طلاق گفته مى‌شود عدّه نگهدارد و مشهور آن است كه اگر پيش از تمام شدنِ عدّه، شوهر او مسلمان شود عقد او به حال خود باقى مى‌ماند ولى اين حُكم نيز محلّ اشكال است و البتّه احتياط ترك نشود.

(3) زنجانى : و قبل از يائسگى زن. .

(4) اراكى ، گلپايگانى ، فاضل ، صافى ، بهجت ، نورى : اگر بعد از نزديكى مرتد شود، چنانچه زن او در سنّ زنهايى باشد كه حيض مى‌بينند. .

(5) گلپايگانى : و در اصطلاح به چنين شخصى « مرتدّ ملّى» گويند.

فاضل : ولى در صورت اوّل نيز بهتر است عقد او تجديد شود و در اصطلاح فقهاء به چنين شخصى «مرتدّ ملّى» گويند. اگر مرتدّ ملّى توبه كند، در صورت اوّل، يعنى اگر قبل از نزديكى با عيالش مرتدّ شده باشد اگر بخواهند با هم زندگى كنند بايد دو مرتبه عقد بخوانند و در صورت دوم بهتر است عقد را تجديد كنند.

صافى : بنا بر مشهور عقد او باقى است لكن مراعات احتياط لازم است و در اصطلاح به چنين شخصى «مرتدّ ملّى» مى‌گويند.

سيستانى : مسأله اگر مرد پس از عقد مرتدّ ملّى شود، چنانچه با زنش نزديكى نكرده يا اينكه زن يائسه يا صغيره باشد، عقد او باطل مى‌شود و عدّه ندارد و اگر بعد از نزديكى مرتدّ شود و زن او در سنّ زنهايى باشد كه حيض مى‌بينند بايد آن زن به مقدار عدّۀ طلاق كه در احكام طلاق گفته مى‌شود عدّه نگه‌دارد، و اگر پيش از تمام شدن عده شوهر او مسلمان شود عقد او به حال خود باقى مى‌ماند.

[مسأله 2451]

مسأله 2451 اگر زن در عقد با مرد شرط كند كه او را از شهرى بيرون نبرد (1) و مرد هم قبول كند، نبايد زن را (2) از آن شهر بيرون ببرد.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 497
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست