responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 493

مسائل متفرقۀ زناشويى

[مسأله 2443]

مسأله 2443 كسى كه بواسطۀ نداشتن زن به حرام مى‌افتد (1) واجب است زن بگيرد (2)

اين مسأله، در رسالۀ آيت اللّٰه بهجت نيست

(1) اراكى : يا موجب خوف به حرام افتادن مى‌باشد و يا نداشتن زن براى او ضرر بدنى دارد. .

زنجانى : بى‌اختيار به حرام مى‌افتد. .

(2) فاضل : اين وجوب به خاطر جلوگيرى از حرام است يعنى اگر مطمئن شود كه به حرام مى‌افتد واجب است زن بگيرد.

نورى : و همچنين زنى كه بواسطه نداشتن شوهر به حرام مى‌افتد، واجب است اقدام به شوهر كردن نمايد.

مكارم : رجوع كنيد به احكام نكاح يا ازدواج و زناشويى قبل از مسألۀ 2363

[مسأله 2444]

مسأله 2444 اگر شوهر در عقد شرط كند كه زن باكره باشد و بعد از عقد معلوم شود كه باكره نبوده، مى‌تواند عقد را به هم بزند (1)

(1) فاضل : و همچنين است اگر لفظاً شرط بكارت نشده باشد ليكن مبناى عقد عرفاً بر بكارت زوجه باشد.

سيستانى : ولى اگر به هم نزند يا شرط نكرده باشد ولى به اعتقاد بكارت ازدواج كرده باشد مى‌تواند با ملاحظۀ نسبت تفاوت بين مهر المثل باكره و غير باكره از مهرى كه قرار داده‌اند كم كند، و اگر داده است پس بگيرد، مثلاً اگر مهر او 100 باشد و مهر زنى مانند او اگر باكره باشد 80 و اگر باكره نباشد 60 باشد، كه تفاوت 14 باشد، از 100 كه مهر اوست كم مى‌شود.

اراكى : تفاوت بين باكره و غير باكره از مهر او كم مى‌شود ولى نمى‌تواند عقد را به هم بزند.

خوئى ، تبريزى : [ اگر]بكارتش به نزديكى مردى با او از بين رفته بنا بر احتياط نمى‌تواند عقد را به هم بزند ولى مى‌تواند ( خوئى : با ملاحظۀ نسبت) تفاوت بين مهر باكره و غير باكره را ( خوئى : از مهرى كه قرار داده‌اند) بگيرد.

بهجت : بنا بر أظهر، مى‌تواند عقد را به هم بزند، ولى اگر به گمان باكره بودن با زنى ازدواج كرد و بعداً معلوم شود كه باكره نيست، اختيار فسخ ندارد، مگر در صورتى كه تدليسى در كار باشد.

صافى : مى‌تواند به نسبت تفاوت بين مهر باكره و غير باكره از مهر كم نمايد و بنا بر احتياط اگر مى‌خواهد از او جدا شود او را طلاق دهد.

[مسأله 2445]

مسأله 2445 اگر مرد و زن نامحرم در محلّ خلوتى باشند كه كسى در آنجا نباشد و ديگرى هم نمى‌تواند وارد شود (1) ، چنانچه بترسند كه به حرام بيفتند بايد از آنجا بيرون بروند (2)

اين مسأله، در رسالۀ آيت اللّٰه بهجت نيست

(1) اراكى ، گلپايگانى ، صافى : حرام است، چه به ذكر خدا مشغول باشند يا به صحبت ديگر، خواب باشند يا بيدار ( گلپايگانى ، صافى : و نمازشان هم در آنجا صحيح نيست) ولى اگر طورى باشد كه كسى ديگر بتواند وارد شود، يا بچه‌اى كه خوب و بد را مى‌فهمد در آنجا باشد اشكال ندارد.

(2) نورى : و نمازشان در آنجا صحيح نيست، ولى اگر طورى باشد كه كسى ديگر بتواند

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 493
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست