responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 487

مرتبۀ شديد آن معمولاً در مقدّمات نزديكى براى انسان پديد مى‌آيد، نه لذّتى است كه مثل پدر و مادر از نگاه كردن به فرزند مى‌برند يا لذّتى است كه با نگاه كردن به بناهاى زيبا يا سبزه‌زار و گلستان و مانند آن براى انسان حاصل مى‌شود.

مكارم : مسأله نگاه كردن مرد به بدن زن نامحرم، خواه با قصد لذّت باشد يا بدون آن، حرام است و همچنين نگاه كردن زن به بدن مرد نامحرم، ولى نگاه كردن به صورت و دستهاى زن نامحرم تا مچ اگر به قصد لذت نباشد و مايۀ فساد و گناه نگردد اشكال ندارد، همچنين نگاه كردن به بدن مرد نامحرم به آن مقدار كه معمولاً آن را نمى‌پوشانند مانند سر و صورت و گردن و مقدارى از پا و دست. نگاه كردن به دختر نابالغ اگر به قصد لذت نباشد و به واسطۀ نگاه كردن ترس از افتادن در حرام نداشته باشد جايز است، ولى بنا بر احتياط واجب بايد به جاهايى مثل ران و شكم كه معمولاً مى‌پوشانند نگاه نكند.

مسأله اختصاصى

بهجت : مسأله 1934 دست زدن مرد به بدن زن نامحرم يا دست زدن زن به بدن مرد نامحرم مثل نگاه كردن حرام است و دست زدن مرد به صورت و دستهاى زن نامحرم و بالعكس نيز بنا بر أظهر، جايز نيست.

[مسأله 2434]

مسأله 2434 اگر انسان بدون قصد لذّت به صورت (1) و دستهاى زنهاى اهل كتاب مثل زنهاى يهود و نصارا (2) نگاه كند (3) در صورتى كه نترسد كه به حرام بيفتد (4) اشكال ندارد (5)

اين مسأله، در رسالۀ آيت اللّٰه مكارم نيست

(1) اراكى : به مو و سر و صورت. .

(2) اراكى : و كفّار. .

(3) نورى : اگر انسان بدون قصد لذّت به آن قسمت از بدن زنهاى كافر كه معمولاً نمى‌پوشانند نگاه كند. .

(4) گلپايگانى : و سير نگاه نكند. .

(5) گلپايگانى : و احتياط واجب آن است كه به غير صورت و دست او نگاه نكند.

اراكى : و احتياط واجب آن است كه به غير آنچه كه ذكر شد نگاه نكند.

خوئى ، تبريزى ، صافى : مسأله اگر انسان بدون قصد لذت به صورت و دستهاى زنهاى كفّار و جاهايى از بدن كه عادت آنها به پوشانيدنش نيست نگاه كند، ( خوئى ، صافى : در صورتى كه نترسد كه به حرام بيفتد) اشكال ندارد.

زنجانى : مسأله اگر انسان بدون لذّت به صورت و دستها و موى زنان اهل كتاب مثل يهود و نصارى بلكه هر زن كافرى نگاه كند، در صورتى كه نترسد به حرام بيفتد اشكال ندارد و احتياط واجب آن است كه به ديگر اعضاى آن نگاه نكند.

فاضل : مسأله اگر انسان بدون قصد لذّت به آن قسمت از بدن زنهاى كافر كه معمولاً نمى‌پوشانند نگاه كند در صورتى كه نترسد به حرام بيفتد اشكال ندارد.

سيستانى : مسأله نگاه كردن به بدن زنهاى بى‌باك كه اگر كسى آنها را امر به حجاب

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 487
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست