responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 486

فاضل : نگاه كردن زن به بدن مرد نامحرم با قصد لذّت و به غير صورت و دستها بدون آن حرام مى‌باشد. .

(5) اراكى ، فاضل : و موجب تحريك شهوت نگردد و بواسطۀ نگاه كردن هم انسان نترسد كه به حرام بيفتد مانعى ندارد.

گلپايگانى : مسأله نگاه كردن مرد به بدن زن نامحرم و دخترى كه نُه سالش تمام نشده ولى خوب و بد را مى‌فهمد و نگاه كردن به او عادتاً امكان تهييج و تحريك شهوت دارد و همچنين نگاه كردن به موى آنان چه با قصد لذت و چه بدون آن حرام است و نگاه كردن به صورت و دست آنان اگر به قصد لذت باشد حرام است، بلكه حرام بودن نگاه به آنها بدون قصد لذت هم خالى از قوّت نيست و نيز نگاه كردن زن به بدن مرد نامحرم حرام مى‌باشد.

صافى : اگر به قصد لذت باشد حرام است و بدون قصد لذت هم بنا بر احتياط، ترك آن لازم است. .

سيستانى : مسأله نگاه كردن مرد به بدن زنان نامحرم و همچنين نگاه كردن به موى آنان، چه با شهوت باشد چه بدون آن چه با ترس از وقوع در حرام چه بدون آن، حرام است و نگاه كردن به صورت آنان و دستهايشان تا مچ، اگر با شهوت يا با ترس از وقوع در حرام باشد حرام است. بلكه احتياط مستحبّ آن است كه بدون شهوت و ترس از وقوع در حرام هم به آنها نگاه نكند و نيز نگاه كردن زن به بدن مرد نامحرم با شهوت و ترس از وقوع در حرام، حرام مى‌باشد، بلكه به احتياط واجب بدون آن نيز نبايد نگاه كند مگر به جاهايى از بدن كه معمولاً مردها نمى‌پوشانند مثل سر و دستها و ساق پاها كه نگاه كردن زن به اين جاها اگر بدون شهوت و خوف وقوع در حرام باشد اشكال ندارد.

بهجت : مسأله نگاه كردن مرد به بدن زنان نامحرم و همچنين نگاه كردن به موى آنان چه با قصد لذت و چه بدون آن، حرام است و نگاه كردن به صورت و دستهاى آنها اگر به قصد لذت باشد حرام است و امّا بدون قصد لذت نگاه به آنها بنا بر أظهر، جايز است. بنا بر احتياط واجب نگاه كردن مردم به بدن و موى دخترى كه نه سالش تمام نشده ولى خوب و بد را مى‌فهمد جايز نيست، اگر چه بدون قصد لذت هم باشد. نگاه كردن زن به بدن مرد نامحرم بنا بر احتياط واجب حرام است و همچنين نگاه كردن زن به بدن پسرى كه بالغ نشده ولى خوب و بد را مى‌فهمد جايز نيست و امّا جواز نگاه كردن زن به قسمتى از بدن مرد نامحرم كه غالباً باز است، مثل سر، خالى از وجه نيست، مگر اينكه اين نگاه كردن كمك به معصيت باشد.

زنجانى : مسأله نگاه كردن مرد به بدن زن نامَحرَم كه نُه سالش تمام شده و به موى آن چه با قصد لذّت و چه بدون آن حرام است و نگاه كردن به صورت و دستها تا مچ اگر با لذّت باشد حرام است، و احتياط مستحبّ آن است كه بدون لذّت هم به آنها نگاه نكند و نگاه كردن زن بدون لذّت به مواضعى از بدن مرد كه معمولاً پوشيده است بنا بر احتياط واجب حرام است و نگاه كردن با لذّت به تمام مواضع مرد حرام است.

لازم به توضيح است كه مراد از لذّت در مسائل اين فصل، لذّت شهوانى و جنسى است، كه

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 486
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست