responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 477

خوئى ، تبريزى : مسأله زنى كه عقد دائمى شده احتياط در آن است كه بدون اجازۀ شوهر براى كارهاى جزئى نيز از خانه بيرون نرود هر چند با حقّ شوهر منافات نداشته باشد و بايد خود را براى هر لذتى كه او مى‌خواهد، تسليم نمايد و بدون عذر شرعى از نزديكى كردن او جلوگيرى نكند و تهيۀ غذا و لباس و منزل زن ( خوئى : مادامى كه بدون عذر از منزل او بيرون نرفته) بر شوهر واجب است و اگر تهيّه نكند چه توانايى داشته باشد يا نداشته باشد، مديون زن است.

سيستانى : مسأله زنى كه عقد دائم شده حرام است بدون اجازۀ شوهر از خانه بيرون برود هر چند با حقّ شوهر هم منافات نداشته باشد، مگر اينكه ضرورتى ايجاب كند يا ماندن در خانه براى او حرجى باشد يا مسكن مناسب او نباشد و بايد خود را براى لذّتهاى جنسى كه حقّ همسر است هر وقت كه او مى‌خواهد، تسليم نمايد و بدون عذر شرعى از نزديكى كردن او جلوگيرى نكند و تهيۀ غذا و لباس و منزل زن و تهيۀ احتياجاتش بر شوهر واجب است و اگر تهيّه نكند چه توانايى داشته باشد يا نداشته باشد، مديون زن است. و همچنين از حقوق زن است كه مرد او را مورد اذيت و آزار قرار ندهد و با او بدون وجه شرعى، تندى و خشونت نكند.

مكارم : مسأله زنى كه عقد دائم شده بنا بر احتياط نبايد بدون اجازۀ شوهر از خانه بيرون رود، يا كارى در خارج خانه انتخاب كند (خواه اجازۀ لفظى باشد و يا از قرائن معلوم شود كه او راضى است) و بدون عذر شرعى از نزديكى كردن او جلوگيرى نكند؛ بر شوهر نيز واجب است كه غذا و لباس و منزل و لوازم ديگر را مطابق معمول براى او تهيّه كند (حتى هزينه طبيب و دارو و مانند آن) و اگر تهيّه نكند بنا بر احتياط بدهكار او خواهد بود، خواه توانايى داشته باشد يا نه.

زنجانى : مسأله زنى كه عقد دائمى شده نبايد بى‌عذر شرعى بدون اجازۀ شوهر از خانه بيرون رود و بايد خود را براى هر لذّتى كه او مى‌خواهد و عذر شرعى براى زن در اجتناب آن نيست، تسليم نمايد و اگر در اينها از شوهر اطاعت كند، تهيۀ غذا و لباس و منزل و ساير لوازم منزل او (با در نظر گرفتن شؤون زن) بر شوهر واجب است، و اگر تهيّه نكند؛ چه توانايى داشته باشد يا نداشته باشد، مديون زن است.

[مسأله 2413]

مسأله 2413 اگر زن در كارهايى كه در مسألۀ پيش گفته شد اطاعت شوهر را نكند (1) گناه كار است و حقّ غذا و لباس و منزل (2) و همخوابى ندارد ولى مهر او از بين نمى‌رود.

(1) خوئى ، تبريزى : حقّ همخوابى ندارد و گناه كار است و مشهور فرموده‌اند كه حقّ غذا و لباس و منزل نيز ندارد. ولى اين حكم مادامى كه زن نزد شوهر است محلّ اشكال است. و امّا مهر او، بدون اشكال از بين نمى‌رود.

زنجانى : بدون عذر شرعى اطاعت شوهر نكند. .

(2) زنجانى : و ساير لوازم. .

سيستانى : مسأله اگر زن به وظائف زناشويى خود در برابر شوهر هيچ عمل نكند، حقّ غذا و لباس و منزل بر او ندارد، هر چند نزد او بماند و اگر گاهى از تسليم در برابر خواسته‌هاى جنسى مشروع او سرباز زند بنا بر احتياط واجب نفقه‌اش ساقط نمى‌شود، و امّا مهر او با عدم

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 477
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست