responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 476

سيستانى : مسأله اگر كسى دختر نابالغى را براى خود عقد كند؛ حرام است پيش از آن كه نُه سال دختر تمام شود، با او نزديكى كند، ولى اگر نزديكى بكند، بعد از بلوغ دختر نزديكى با او حرام نيست اگر چه افضاء نموده باشد ( معناى افضاء در مسأله [2380]گذشت) ولى در صورت افضاء بايد ديۀ او را بدهد كه ديۀ كشتن يك انسان است، و هميشه بايد مخارج زندگى او را بدهد حتى پس از طلاق بلكه بنا بر احتياط واجب حتى اگر آن دختر پس از طلاق با ديگرى ازدواج نمايد.

صافى : مسأله اگر كسى دختر نابالغى را براى خود عقد كند، نبايد پيش از آنكه نُه سال دختر تمام شود، با او نزديكى و دخول كند، و اگر پيش از آنكه نُه سالش تمام شود با او نزديكى كرد ظاهر اين است كه موجب حرمت نزديكى با او بعد از نُه سال نمى‌شود اگر چه احتياط اين است كه تا آخر عمر خصوصاً اگر افضا نموده باشد از دخول به او با رضايت او خوددارى نمايد و الاّ او را طلاق دهد.

[مسأله 2411]

مسأله 2411 زنى را كه سه مرتبه طلاق داده‌اند (1) بر شوهرش حرام مى‌شود، ولى اگر با شرايطى كه در كتاب طلاق گفته مى‌شود با مرد ديگرى ازدواج كند (2) شوهر اوّل مى‌تواند دوباره او را براى خود عقد نمايد.

(1) سيستانى : كه در ميان آنها دو بار رجوع يا عقد شده است. .

گلپايگانى ، صافى : زنى كه شوهرش او را سه مرتبه طلاق داده. .

(2) گلپايگانى ، خوئى ، تبريزى ، سيستانى ، صافى : بعد از مرگ يا طلاق شوهر دوم و گذشتن مقدار عدّۀ او. .

بهجت : آنگاه آن مرد او را طلاق دهد. .

مسأله اختصاصى

بهجت : مسأله 1930 ازدواج دائم با زن پنجم براى كسى كه چهار زن دائم دارد، جايز نيست مگر آن كه بعضى از آنها را طلاق دهد كه اگر طلاق رجعى است بايد عدّه به سرآيد و اگر طلاق بائن است سرآمدن عدّه لازم نيست، اگر چه در زمان عدّه مكروه است و بلكه خلاف احتياط است.

احكام عقد دائم

[مسأله 2412]

مسأله 2412 زنى كه عقد دائمى شده نبايد بدون اجازۀ شوهر از خانه بيرون رود و بايد خود را براى هر لذّتى (1) كه او مى‌خواهد، تسليم نمايد و بدون عذر شرعى از نزديكى كردن او جلوگيرى نكند. و اگر در اينها از شوهر اطاعت كند، تهيۀ غذا و لباس و منزل او و لوازم ديگرى كه در كتب ذكر شده بر شوهر واجب است (2) و اگر تهيّه نكند، چه توانايى داشته باشد يا نداشته باشد، مديون زن است.

(1) نورى : براى هر كاميابى جنسى. .

فاضل : براى هر لذّت متعارفى. .

(2) اراكى : تهيۀ غذا و لباس و منزل و لوازم ديگر او بر شوهر واجب است و اگر تهيّه نكند به تفصيلى كه در كتب مفصل ذكر شده مديون زن است.

گلپايگانى ، صافى : تهيۀ غذا و لباس و منزل او بر شوهر واجب است. .

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 476
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست