responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 475

(2) گلپايگانى ، صافى : شوهرش كه بواسطۀ احرام بر او حرام شده بود حلال نمى‌شود. .

خوئى ، تبريزى : مسأله اگر مرد طواف نساء را كه يكى از كارهاى حجّ است بجا نياورد، زنش و زنان ديگر بر او حرام مى‌شوند ( تبريزى : ولى نكاح با زنش باطل نمى‌شود) و نيز اگر زن طواف نساء نكند شوهرش و مردان ديگر بر او حرام مى‌شوند ولى اگر بعداً طواف نساء را انجام دهند حلال مى‌شوند.

سيستانى : مسأله اگر مرد يا زن طواف نساء را كه يكى از كارهاى حجّ و عمرۀ مفرده است، بجا نياورند، استمتاع جنسى بر آنها حلال نمى‌شود تا طواف نساء را انجام دهد، ولى اگر ازدواج كند چنانچه با حلق يا تقصير از اِحرام خارج شده باشد، ازدواجش صحيح است، هر چند طواف نساء انجام نداده باشد.

[مسأله 2410]

مسأله 2410 اگر كسى دختر نابالغى را براى خود عقد كند و پيش از آن كه نُه سال دختر تمام شود (1) با او نزديكى و دخول كند (2) چنانچه او را افضا نمايد هيچ وقت نبايد با او نزديكى كند (3)

(1) تبريزى : با او نزديكى كند، أظهر آن است كه بعد از بلوغ دختر، نزديكى با او حرام نيست ولى أحوط آن است كه او را طلاق دهد.

(2) گلپايگانى ، اراكى : احتياط واجب آن است كه تا آخر عمر از دخول به او خوددارى نمايد.

(3) بهجت : بنا بر احتياط واجب، ديگر هيچ وقت نبايد با او نزديكى كند. ولى از زوجيّت او بدون طلاق بيرون نمى‌رود، در هر صورت تا وقتى هر دو زنده هستند نفقۀ زن بر مرد است و غير از مهر، ديه هم بر مرد واجب مى‌شود، و چنانچه افضا نكرده باشد، هر چند مرتكب حرام شده، ولى بنا بر أظهر آن زن بر او حرام نمى‌شود.

خوئى : مسأله نزديكى با دخترى كه بالغ نشده حرام است ولى اگر كسى دختر نابالغى را براى خود عقد كند و پيش از آن كه نُه سال دختر تمام شود، با او نزديكى كند، أظهر آن است كه بعد از بلوغ دختر نزديكى با او حرام نيست اگر چه افضاء نموده باشد (معناى افضا در مسأله [2380]گذشت) ولى أحوط اين است كه او را طلاق دهد.

مكارم : مسأله هرگاه كسى دختر نابالغى را با اجازه ولىّ او براى خود عقد كند پيش از آنكه نه سال دختر تمام شود نزديكى كردن با او حرام است و بعد از نُه سال نيز اگر استعداد جسمانى ندارد اشكال دارد ولى در هر حال اگر نزديكى كند و او را افضا نمايد آن زن بر او حرام نمى‌شود مخصوصاً اگر از طريق جراحى يا درمان خوب شود و به حال اصلى باز گردد، بنا بر اين در مسألۀ نزديكى با زن علاوه بر تمام شدن سن نُه سال لازم است رُشد جسمانى براى نزديكى نيز داشته باشد و اگر بيم افضا و ناقص شدن زن باشد نزديكى با او اشكال دارد هر چند به سن بلوغ رسيده باشد.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 475
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست