responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 470

باشد بعداً مى‌تواند او را عقد نمايد؛ و معناى طلاق رجعى و طلاق بائن و عدۀ متعه و عدۀ وفات و عدۀ وطى شبهه در احكام طلاق گفته خواهد شد.

مكارم : مسأله اگر با زنى كه در عدۀ ديگرى است زنا كند آن زن بر او حرام مى‌شود، خواه طلاق رجعى باشد يا غير رجعى بنا بر احتياط واجب.

[مسأله 2399]

مسأله 2399 اگر با زن بى‌شوهرى كه در عدّه نيست زنا كند، بعداً مى‌تواند آن زن را براى خود عقد نمايد (1) ولى احتياط مستحبّ (2) آن است كه صبر كند تا آن زن حيض ببيند بعد او را عقد نمايد (3) بلكه احتياط مزبور حتى الامكان نبايد ترك شود و همچنين است اگر ديگرى بخواهد آن زن را عقد كند.

(1) بهجت : بنا بر أظهر مكروه است كه بعداً آن زن را براى خود عقد نمايد، بلكه احتياط مستحبّ آن است كه با او ازدواج ننمايد، مگر اين كه زن از كار خود توبه نموده باشد.

(2) خوئى ، تبريزى : احتياط واجب. .

(3) مكارم : بقيّه مسأله ذكر نشده.

اراكى ، گلپايگانى ، صافى ، نورى : و همچنين است اگر ديگرى بخواهد آن زن را عقد كند.

خوئى ، تبريزى : و اگر ديگرى بخواهد آن زن را عقد كند اين احتياط، مستحبّ است.

سيستانى : مسأله اگر با زن بى‌شوهرى كه در عده نيست زنا كند بنا بر احتياط واجب نمى‌تواند پيش از آن كه او توبه كند با او ازدواج نمايد، ولى شخص ديگرى اگر بخواهد با آن زن پيش از توبه كردنش ازدواج كند اشكالى ندارد، مگر در صورتى كه آن زن مشهور به زنا باشد كه بنا بر احتياط واجب ازدواج با او قبل از توبه‌اش جايز نيست و همچنين است ازدواج با مرد مشهور به زنا قبل از آن كه توبه كند و احتياط مستحبّ آن است كه اگر شخص بخواهد با زن زناكار ازدواج كند صبر نمايد تا آن زن حيض ببيند بعد او را به عقد خود درآورد، خواه خود با او زنا كرده باشد يا ديگرى.

فاضل : مسأله اگر با زنى زنا كند، بعداً مى‌تواند آن زن را براى خود عقد نمايد، ولى احتياط واجب آن است كه صبر كند تا آن زن حيض ببيند، بعد او را عقد كند و همچنين است اگر ديگرى بخواهد آن زن را عقد نمايد.

[مسأله 2400]

مسأله 2400 اگر زنى را كه در عدّۀ ديگرى است براى خود عقد كند، چنانچه مرد و زن، يا يكى از آنان بدانند كه عدّۀ زن تمام نشده و بدانند عقد كردن زن در عدّه حرام است آن زن بر او حرام مى‌شود (1) اگر چه مرد بعد از عقد با آن زن نزديكى نكرده باشد (2)

(1) خوئى ، تبريزى ، سيستانى : حرام ابدى مى‌شود. .

(2) سيستانى : و اگر هر دو جاهل باشند به اصل عدّه يا به حرمت ازدواج در آن، عقد باطل است، پس اگر نزديكى كرده باشند حرام ابدى است وگرنه حرام نيست و مى‌توانند پس از پايان عده دوباره عقد كنند.

مكارم : آن زن بر او حرام ابدى مى‌شود، خواه با او نزديكى كرده باشد يا نه.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 470
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست