responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 465

[مسأله 2388]

مسأله 2388 عمه و خالۀ پدر (1) و عمه و خالۀ پدرِ پدر و عمه و خالۀ مادر و عمه و خالۀ مادرِ مادر هر چه بالا روند، به انسان محرمند.

(1) صافى : عمه و خالۀ خود شخص و عمه و خالۀ پدر. .

خوئى ، سيستانى : مسأله عمه و خالۀ انسان و عمه و خالۀ پدر و عمه و خالۀ پدرِ پدر يا مادرِ پدر و عمه و خالۀ مادر و عمه و خالۀ مادرِ مادر، يا پدرِ مادر، هر چه بالا روند، به انسان محرمند.

زنجانى : مسأله عمه و خالۀ پدر يا مادر و عمه و خالۀ پدر بزرگ پدرى يا مادرى و عمه و خالۀ مادر بزرگ پدرى يا مادرى، هر چه بالا روند به انسان محرمند.

[مسأله 2389]

مسأله 2389 پدر و جدّ شوهر، هر چه بالا روند و پسر و نوۀ پسرى و دخترى او هر چه پايين آيند (1) چه در موقع عقد باشند، يا بعداً به دنيا بيايند به زن او محرم هستند.

(1) زنجانى : خواه در موقع عقد يا وقتى كه زن او بوده، باشند، يا بعداً به دنيا بيايند، به زن او محرم هستند.

[مسأله 2390]

مسأله 2390 اگر زنى را براى خود عقد كند، دائمه باشد يا صيغه، تا وقتى كه آن زن در عقد اوست نمى‌تواند با خواهر آن زن ازدواج نمايد.

[مسأله 2391]

مسأله 2391 اگر زن خود را به ترتيبى كه در كتاب طلاق (1) گفته مى‌شود طلاق رجعى دهد، در بين عدّه نمى‌تواند خواهر او را عقد نمايد (2) بلكه در عدّۀ طلاق بائن هم كه بعداً بيان مى‌شود، احتياط مستحبّ آن است كه از ازدواج با خواهر او خوددارى نمايد (3)

اين مسأله، در رسالۀ آيت اللّٰه بهجت نيست

(1) زنجانى : مسأله [2522]. .

(2) اراكى : و اگر عقد انقطاعى باشد و مدّت تمام شود، احتياط مستحبّ آن است كه قبل از انقضاء عدّه نمى‌تواند با خواهر او ازدواج كند. [ پايان مسأله]

گلپايگانى ، صافى : و اگر زنى را متعه كرده باشد و مدّت او را بخشيده يا تمام شده باشد در عدّۀ او بنا بر احتياط لازم نبايد خواهر او را بگيرد. .

خوئى ، تبريزى ، سيستانى : ولى در عدّۀ طلاق بائن مى‌تواند با خواهر او ازدواج نمايد و در عدّۀ متعه احتياط واجب آن است كه ازدواج نكند.

زنجانى : ولى در عدّۀ طلاق بائن (كه بعداً بيان مى‌شود) مى‌تواند عقد كند، ولى احتياط مستحبّ آن است كه در عدّۀ متعه از ازدواج با خواهر او خوددارى نمايد.

(3) نورى : و اگر زنى را متعه كرده باشد و مدّت او را بخشيده يا تمام شده باشد، بنا بر أقوى در عدّه او مى‌تواند با خواهر او بطور دوام يا موقّت ازدواج كند.

فاضل : و احتياط واجب اين است كه در عدّۀ متعه با خواهر آن زن كه او را متعه كرده بوده است، ازدواج نكند.

مكارم : مسأله بعد از طلاق، مادام كه [زن]در عدّه است، در صورتى كه عدۀ رجعى باشد (كه شرح آن در كتاب طلاق خواهد آمد) ، نمى‌تواند خواهر او را بگيرد و احتياط مستحبّ آن

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 465
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست