responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 460

خرج آن زن را بدهد ( گلپايگانى ، صافى : و همچنين پيش از بلوغ با قابليت پسر براى استمتاع از او و تمكين زوجه، بايد از مال پسر نفقۀ او داده شود) .

سيستانى : پسر بايد بعد از بالغ شدن خرج آن زن را بدهد، بلكه قبل از بلوغ هم در صورتى كه به سنى رسيده باشد كه قابليت تلذّذ را داشته باشد و زن هم به حدى كوچك نباشد كه قابليت آن كه شوهر از او تلذذ ببرد را نداشته باشد، نفقه زن بر ذمۀ پسر ثابت است و در غير اين صورت نفقه واجب نيست.

زنجانى : مسأله اگر پدر يا جدّ پدرى براى پسر نابالغ خود زن دائمى بگيرند، پسر بايد بعد از بالغ شدن خرج آن زن را بدهد، و قبل از بلوغ، اگر پسر مى‌توانسته از وى بهره‌گيرى جنسى نموده و دختر هم براى اين كار خود را تسليم نموده باشد، دختر استحقاق خرجى داشته و ولىّ پسر بايد خرجى دختر را از مال پسر بپردازد و يا از مال ديگر، پسر را بريء الذّمّه كند و اگر نپرداخت، بعد از بلوغ بر خود پسر واجب است كه آن را بپردازد.

[مسأله 2379]

مسأله 2379 اگر پدر يا جدّ پدرى براى پسر نابالغ خود، زن بگيرد (1) چنانچه پسر در موقع عقد مالى داشته، مديون مهر زن است و اگر در موقع عقد مالى نداشته (2) پدر يا جدّ او بايد مهر زن را بدهند

. اين مسأله، در رسالۀ آيات عظام: بهجت و مكارم نيست

(1) سيستانى : چنانچه پسر در موقع عقد مالى نداشته، پدر يا جد او بايد مهر زن را بدهد و همچنين اگر مالى داشته باشد ولى پدر يا جد ضامن مهر شوند و در غير اين دو صورت اگر مهر بيش از مهر المثل نباشد، يا آن كه مصلحتى اقتضا كند كه مهر بيش از مهر المثل باشد، پدر يا جد مى‌توانند مهر را از مال پسر بپردازند، و الا نمى‌توانند بيش از مهر المثل را از مال پسر بپردازند مگر آن كه او بعد از بلوغ كار آنها را قبول كند.

(2) فاضل : و در ضمن عقد شرط نشده كه مهر بر عهدۀ پدر يا جدّ پدرى نيست. .

مسأله اختصاصى

فاضل : مسأله 2500 اگر پدر و جدّ پدرى مسلمان نباشند ولى دختر باكره رشيده مسلمان باشد، اجازۀ آنها در ازدواج او لازم نيست.

عيبهايى كه بواسطۀ آنها مى‌شود عقد را بهم زد

[مسأله 2380]

مسأله 2380 اگر مرد بعد از عقد بفهمد كه زن يكى از اين هفت عيب را (1) دارد (2) مى‌تواند عقد را به هم بزند (3) : اوّل: ديوانگى. دوم: مرض خوره. سوم: مرض بَرَص. چهارم: كورى. پنجم: شل بودن به طورى كه معلوم باشد (4) ششم: آن كه افضا شده يعنى راه بول و حيض يا راه حيض و غايط او يكى شده باشد (5) ولى اگر راه حيض و غايط او يكى شده باشد، به هم زدن عقد اشكال دارد (6) و بايد احتياط شود (7) هفتم: آن كه گوشت، يا استخوانى يا غده‌اى (8) در فرج او باشد كه مانع نزديكى شود.

(1) خوئى ، تبريزى : كه ذكر مى‌شود. .

(2) اراكى ، زنجانى : اگر مرد بعد از عقد بفهمد كه زن يكى از اين هفت عيب را قبل از عقد

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 460
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست