responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 459

رفته باشد، احتياط مستحبّ آن است كه اجازه بگيرند.

(1) فاضل : و همچنين اگر همسر مناسبى براى دختر پيدا شود و بخواهد با پسرى كه شرعاً و عرفاً هم كفو او مى‌باشد ازدواج كند و پدر و جد پدرى بدون جهت مانع مى‌شوند و سخت‌گيرى مى‌كنند در اين صورت نيز اجازه آنان لازم نيست و همين طور اگر دختر باكره نباشد اجازۀ پدر و جدّ لازم نيست و در صورتى كه بدون شوهر رفتن به او نزديكى شده، احتياط رعايت شود.

نورى : و همچنين اگر از ازدواج با كسى كه با دختر، كفو است، شرعاً و عرفاً؛ او را منع كنند و دختر احتياج به شوهر كردن داشته باشد. .

(2) اراكى : اجازه پدر و جدّ لازم نيست. [پايان مسأله]

(3) نورى : بقيّه مسأله ذكر نشده.

گلپايگانى ، صافى : مسأله اگر پدر و جد پدرى غائب باشند و اجازه گرفتن از آنان ممكن نباشد و حاجت به تزويج باشد يا دختر باكره نباشد، اجازه پدر و جد لازم نيست.

خوئى ، تبريزى : مسأله اگر دختر باكره نباشد يا اين كه باكره باشد ولى اجازه گرفتن از پدر يا جد پدرى به جهت غائب بودن يا غير آن ممكن نباشد، و دختر حاجت به شوهر كردن داشته باشد اجازۀ پدر و جدّ لازم نيست.

بهجت : مسأله اگر پدر و جدّ پدرى غايب باشند، به طورى كه نشود از آنان اذن گرفت و ازدواج براى دختر لازم باشد يا در ازدواج نكردن، ضرر يا حرج (يعنى مشقّت شديدى) باشد و همچنين اگر پدر يا جدّ پدرى از ازدواج او با كسى كه هم كفو اوست، با وجود تمام مقدمات و شرايط ممانعت كنند و او نيز تمايل به ازدواج دارد و ازدواج هم به مصلحت او باشد با اجتماع تمام شرايط مى‌تواند ازدواج نمايد.

مكارم : مسأله اگر به پدر يا جدّ پدرى دسترسى نباشد و دختر هم احتياج به شوهر كردن داشته باشد، يا اينكه دختر قبلاً شوهر كرده باشد، در اين دو صورت نيز اجازۀ پدر و جدّ در ازدواج جديد لازم نيست.

سيستانى : مسأله اگر دختر باكره نباشد يا اين كه باكره باشد ولى پدر يا جدّ پدرى اجازه ندهند، كه با مردى كه همتاى او شرعاً و عرفاً مى‌باشد ازدواج كند يا اين كه حاضر نباشند در امر ازدواج دختر به هيچ وجه مشاركت كنند يا آن كه اهليت اجازه دادن از جهت ديوانگى يا مانند آن را نداشته باشند، در اين موارد اجازه آنان لازم نيست و همچنين اگر اجازه گرفتن از آنان به جهت غائب بودن يا غير آن ممكن نباشد، و دختر حاجت زيادى در همان وقت به ازدواج داشته باشد اجازۀ پدر و جدّ لازم نيست.

زنجانى : مسأله اگر پدر يا جدّ پدرى غايب باشند، به طورى كه نتوان از آنها اذن گرفت و دختر احتياج به تزويج داشته باشد، يا دختر باكره نباشد، اجازۀ پدر و جدّ لازم نيست، ولى اگر بكارت دختر به سببى غير از شوهر از بين رفته باشد، مثل آنكه در اثر پرش يا نعوذ باللّٰه زناى وى يا نزديكى با وى از روى اشتباه، از بين رفته باشد، اجازۀ پدر يا جدّ پدرى لازم است.

[مسأله 2378]

مسأله 2378 اگر پدر، يا جد پدرى براى پسر نابالغ خود زن بگيرد پسر بعد از رسيدن به سنّ قابل براى تمتّع گرفتن بايد خرج زن را در صورتى كه از او تمكين داشته باشد بدهد (1)

اين مسأله، در رسالۀ آيات عظام: مكارم و بهجت نيست

(1) گلپايگانى ، اراكى ، خوئى ، فاضل ، تبريزى ، صافى ، نورى : پسر بايد بعد از بالغ شدن

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 459
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست