responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 399

ندارد و شخص سوم مى‌تواند تمام طلب فروشنده را از مديون دريافت نمايد.

گلپايگانى ، صافى ، زنجانى : مسأله 2297 اگر در مقابل طلبى كه از كسى دارد سفته يا براتى داشته باشد و بخواهد طلب خود را پيش از وعدۀ آن به كمتر از آن بفروشد اشكال ندارد.

خوئى ، تبريزى : مسأله 2297 سيستانى : مسألۀ 2248 اگر كسى از ديگرى طلبى دارد كه ( خوئى ، تبريزى : از جنس طلا و نقره يا) كشيمنى و پيمانه‌اى نيست مى‌تواند آن را به شخص بدهكار يا ديگرى به كمتر فروخته و وجه آن را نقداً بگيرد، بنا بر اين در زمان حاضر برات يا سفته‌هايى كه طلبكار از بدهكار گرفته است مى‌تواند آنها را به بانك يا به شخص ديگر به كمتر از طلب خود كه در عرف آن را نزول كردن گويند بفروشد و باقى وجه را نقداً بگيرد ( خوئى ، تبريزى : زيرا كه اسكناسهاى معمولى با وزن و پيمانه معامله نمى‌شود) .

مكارم : مسأله 1953 هرگاه بدهكار از دنيا برود تمام بدهى‌هاى او (هر چند مدّت آن نرسيده باشد) بايد پرداخت شود و طلبكاران مى‌توانند آن را مطالبه نمايند.

نورى : مسأله 2283 اگر كسى بخواهد پولى قرض كند و ربا بدهد يا قرض بدهد و ربا بگيرد و به يكى از راههايى كه در بعض رساله‌هاى عمليه ذكر شده بخواهد از ربا فرار كند جايز نيست و زياده‌اى كه مى‌گيرد بر او حلال نمى‌شود؛ پس رباى قرضى به وجهى از وجوه حلال نيست.

نورى : مسأله 2284 اگر پولى به بانك يا غير آن بدهند و بانك به آنها ربا بدهد، جايز نيست بگيرند اگر چه قرار هم نگذاشته باشند. بلى، اگر قرض گيرنده، مجّاناً چيزى بدهد، حرام نيست و جايز است گرفتن آن.

فاضل : مسأله 2365 اگر كسى از ديگرى طلبى دارد كه و زنى و پيمانه‌اى نيست مى‌تواند آن را به شخص بدهكار يا ديگرى به كمتر فروخته و وجه آن را نقداً بگيرد بنا بر اين در زمان حاضر برات يا سفته‌هايى كه طلبكار از بدهكار گرفته است مى‌تواند آنها را به بانك يا به شخص ديگر به كمتر از طلب خود بفروشد و وجه آن را نقداً بگيرد، زيرا كه اسكناسهاى معمولى با وزن و پيمانه معامله نمى‌شود.

دين و قرض ( استفتاءات از مقام معظم رهبرى)

س 1757: صاحب يكى از كارخانه‌ها مبلغى پول براى خريد مواد اوليه از من قرض گرفت و بعد از مدّتى آن را با مقدارى اضافى به من برگرداند و اين مبلغ اضافى را از طرف خودش با رضايت كامل و بدون آنكه قبلاً شرط شده باشد و من توقع آن را داشته باشم به من پرداخت نمود، آيا جايز است آن مقدار زيادى را از او بگيرم؟ ج: در فرض سؤال كه در قرض شرط پرداخت مبلغ اضافى نشده و آن مبلغ را قرض گيرنده با رضايت خود داده تصرّف شما در آن اشكال ندارد.

س 1758: اگر بدهكار از پرداخت بدهى خود امتناع ورزد و در نتيجه طلبكار براى دريافت مبلغ چك بر عليه او به دادگاه شكايت كند و بر اثر آن مجبور شود علاوه بر اصل قرض، ماليات

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 399
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست