responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 394

خواه آن فقير غير سيّد باشد يا سيّد.

فاضل : چنانچه اميد نداشته باشد كه او يا وارث او را پيدا كند، بايد طلب او را به فقير بدهد و احتياط واجب اين است كه با اجازۀ مجتهد جامع الشرائط باشد و اگر طلبكار او سيّد نباشد، احتياط واجب آن است كه طلب او را به سيّد فقير ندهد.

بهجت : مسأله اگر طلبكار ناپديد شد، بدهكار بايد جستجو كرده و مال او را نگهدارى كند تا به او برساند، و اگر هيچ گونه اميدى به يافتن طلبكار ندارد، بايد مال را يا به حاكم شرع بدهد و يا با اجازۀ او به قصد «آنچه در واقع وظيفۀ اوست» به فقير صدقه بدهد؛ و اگر اتفاقاً طلبكار پيدا شد، مخيّر است بين اين كه طلب خود را از بدهكار بگيرد و يا به ثواب صدقه‌اى كه داده شده، براى خودش راضى شود.

[مسأله 2280]

مسأله 2280 اگر مال ميّت بيشتر از خرج واجب كفن و دفن و بدهى او نباشد، بايد مالش را به همين مصرفها برسانند و به وارث او چيزى نمى‌رسد.

[مسأله 2281]

مسأله 2281 اگر كسى مقدارى پول طلا يا نقره (1) قرض كند و قيمت آن كم شود (2) يا چند برابر گردد، چنانچه همان مقدار را كه گرفته پس بدهد كافى است، ولى اگر هر دو به غير آن راضى شوند اشكال ندارد.

(1) فاضل : پول يا چيزهاى مثلى ديگر را. .

تبريزى : سكۀ طلا يا نقره. .

(2) گلپايگانى ، خوئى ، تبريزى ، صافى ، زنجانى : چنانچه همان مقدار را كه گرفته پس بدهد كافى است و اگر قيمت آن زيادتر گردد لازم است همان مقدار را كه گرفته بدهد. ولى در هر دو صورت اگر بدهكار و طلبكار به غير آن راضى شوند اشكال ندارد.

مكارم : مسأله هرگاه كسى مقدارى پول طلا و نقرۀ رايج يا غير آن را قرض كند و بعداً ارزش آن كم شود، يا چند برابر گردد، بايد همان مقدار را كه گرفته پس بدهد، خواه قيمت آن كم شده باشد يا زياد.

سيستانى : مسأله اگر كسى مقدارى پول يا گندم يا جو و مانند اينها كه مثلى هستند، قرض كند و قيمت آن كم يا زياد شود، همان مقدار را كه گرفته با همان اوصاف و خصوصياتى كه در مرغوبيت آن مال دخالت دارد بايد پس بدهد و كافى است، ولى اگر بدهكار و طلبكار به غير آن راضى شوند، اشكال ندارد، و اگر آنچه را قرض كرده است قيمى باشد مانند گوسفند بايد قيمت روزى كه قرض گرفته است پس بدهد.

[مسأله 2282]

مسأله 2282 اگر مالى را كه قرض كرده از بين نرفته باشد و صاحب مال، آن را مطالبه كند، احتياط مستحبّ آن است كه بدهكار، همان مال را به او بدهد (1)

اين مسأله، در رسالۀ آيت اللّٰه بهجت نيست

(1) تبريزى : لازم نيست كه بدهكار همان مال را به او بدهد.

سيستانى : واجب نيست بدهكار آن را بدهد، و اگر بدهكار بخواهد آن را بدهد طلبكار مى‌تواند نپذيرد.

مكارم : مسأله اگر مدّت فرا رسد و چيزى را كه قرض كرده عيناً موجود باشد و طلبكار همان را مطالبه كند، لازم نيست آن را به او بدهد، هر چند احتياط مستحبّ دادن همان مال است.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 394
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست