responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 392

تمام شدن آن مدّت، طلب خود را مطالبه نكند. .

بهجت : بنا بر احتياط واجب، طلبكار قبل از تمام شدن آن مدّت نمى‌تواند طلب خود را مطالبه نمايد، ولى بدهكار مى‌تواند هر وقت خواست قرض را بپردازد. .

(3) سيستانى : اگر تعيين مدّت به در خواست طلبكار بوده يا اصلاً براى پرداخت بدهى مدّتى تعيين نشده است. .

مكارم : مسأله در صورتى كه قرض مدّت دار باشد و بدهكار بخواهد قبل از رسيدن مدّت بدهى خود را بپردازد، طلبكار مجبور به قبول آن نيست، ولى اگر تعيين مدّت فقط براى همراهى با بدهكار باشد چنانچه پيش از وقت بدهى را بدهد طلبكار بايد قبول كند.

زنجانى : مسأله اگر در قرارداد قرض براى پرداخت آن مدّتى قرار دهند، طلبكار پيش از تمام شدن آن مدّت حقّ مطالبه قرض را ندارد، ولى اگر مدّت نداشته باشد، پس از گذشتن زمانى كه عرفاً در قرض اجازۀ تأخير داده مى‌شود، طلبكار هر وقت بخواهد حقّ مطالبه قرض را دارد.

[مسأله 2276]

مسأله 2276 اگر طلبكار طلب خود را (1) مطالبه كند (2) چنانچه بدهكار بتواند بدهى خود را بدهد، بايد فوراً آن را بپردازد و اگر تأخير بيندازد گناه كار است.

(1) فاضل : در موقعى كه حقّ دارد. .

زنجانى : اگر طلبكار حقّ خود را. .

(2) سيستانى : و وقت نداشته باشد يا وقت آن رسيده باشد. .

مكارم : مسأله هر گاه طلبكار طلب خود را در موقعى كه حقّ دارد مطالبه كند بدهكار بايد فوراً آن را بپردازد، و تأخير آن گناه است.

[مسأله 2277]

مسأله 2277 اگر بدهكار غير از خانه‌اى كه در آن نشسته (1) و اثاثيۀ منزل و چيزهاى ديگرى كه به آنها احتياج دارد (2) ، چيزى نداشته باشد (3) طلبكار نمى‌تواند طلب خود را از او مطالبه نمايد، بلكه بايد صبر كند تا بتواند بدهى خود را بدهد.

اين مسأله، در رسالۀ آيت اللّٰه بهجت نيست

(1) فاضل : غير از خانه‌اى كه مناسب شأن اوست و در آن نشسته. .

(2) اراكى : به طورى كه با فروش آنها در عُسر و حَرَج واقع مى‌شود. .

سيستانى : اثاثيۀ منزل و چيزهاى ديگرى كه به آنها با ملاحظۀ شأن و موقعيت اجتماعى او احتياج دارد و بدون آنها در زحمت مى‌افتد. .

(3) مكارم : طلبكار بايد صبر كند و نمى‌تواند او را مجبور كند كه چيزهاى مورد احتياجش را بفروشد، امّا بدهكار بايد براى پرداخت بدهى خود تلاش كند و از طريق كسب و كار يا راههاى مشروع ديگر چيزى بدست آورده و بدهى خود را بپردازد.

زنجانى : مسأله بدهكار را براى پرداخت قرض نمى‌توان مجبور كرد كه چيزهاى مورد نياز خود همچون منزل و اثاثيه آن را بفروشد يا آنها را به طلبكار بدهد، بلكه بايد طلبكار صبر

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 392
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست