responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 339

(2) مكارم : ولى اگر بعد از گذشتن مقدارى از مدّت كه در آن قابل استفاده بوده خراب شود، اجاره مدّتى كه باقى مانده است باطل مى‌شود.

(3) خوئى ، تبريزى ، سيستانى : و اگر. .

[مسأله 2213]

مسأله 2213 اگر ملكى را اجاره كند و بعد از گذشتن مقدارى از مدّت اجاره به طورى خراب شود كه هيچ قابل استفاده نباشد، يا قابل استفاده‌اى كه شرط كرده‌اند نباشد (1) ، اجارۀ مدّتى كه باقى مانده باطل مى‌شود (2) و اگر استفادۀ مختصرى هم بتواند از آن ببرد، مى‌تواند اجارۀ مدّت باقيمانده را به هم بزند.

(1) سيستانى : اگر ملكى را اجاره كند و بعد از گذشتن مقدارى از مدّت اجاره از قابليت استفاده‌اى كه براى مستأجر تعيين گشته است بيفتد. .

(2) خوئى ، تبريزى ، سيستانى : و مى‌تواند اجارۀ مدّت گذشته را به هم بزند و «اجرة المثل» يعنى اجرت معمولى آن مدّت را بدهد.

فاضل : و همچنين است اگر استفادۀ مختصرى هم بتواند از آن ببرد، و مى‌تواند اجارۀ همۀ مدّت را به هم بزند و نسبت به مقدارى كه استفاده كرده اجرت المثل بدهد.

مكارم : رجوع كنيد به ذيل مسأله 2212

[مسأله 2214]

مسأله 2214 اگر خانه‌اى را كه مثلاً دو اطاق دارد اجاره دهد و يك اطاق آن خراب شود (1) چنانچه فوراً آن را بسازد (2) و هيچ مقدار از استفادۀ آن از بين نرود اجاره باطل نمى‌شود و مستأجر هم نمى‌تواند اجاره را به هم بزند، ولى اگر ساختن آن به قدرى طول بكشد كه مقدارى از استفادۀ مستأجر از بين برود، اجاره به آن مقدار باطل مى‌شود و مستأجر مى‌تواند اجارۀ باقيمانده را به هم بزند (3)

(1) گلپايگانى ، صافى : اگر هر يك از اطاقها جزء اجاره باشد اجاره نسبت به اطاقى كه خراب شده باطل مى‌شود اگر چه فوراً آن را بسازد و مستأجر مى‌تواند اجارۀ باقيمانده را به هم بزند.

(2) سيستانى : چنانچه طورى باشد كه اگر آن را به نحو معمول بسازند با ساختمان قبلى فرق بسيار پيدا مى‌كند، حُكم آن همان است كه در مسأله پيش گفته شد و اگر اين چنين نباشد، پس اگر اجاره دهنده فوراً آن را بسازد. .

(3) خوئى ، تبريزى ، سيستانى : مستأجر مى‌تواند اجارۀ تمام مدّت را به هم بزند و براى استفاده‌اى كه كرده «اجرة المثل» بدهد.

فاضل : مستأجر مى‌تواند همۀ اجاره را بهم بزند و نسبت به آنچه استفاده كرده «اجرة المثل» بدهد.

[مسأله 2215]

مسأله 2215 اگر اجاره دهنده يا مستأجر بميرد، اجاره باطل نمى‌شود (1) ولى اگر خانه، مال اجاره دهنده نباشد (2) ؛ مثلاً ديگرى وصيّت كرده باشد كه تا او زنده است منفعت خانه مال او باشد، چنانچه آن خانه را اجاره دهد و پيش از تمام شدن مدّت

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 339
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست