responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 315

(1) اراكى : احتياط واجب آن است كه وزن يكى بيشتر از ديگرى نباشد و همچنين اگر وزن آنها معلوم نباشد و احتمال دهند كه وزن يكى بيشتر از ديگرى است، احتياط در ترك آن است.

گلپايگانى ، صافى : بايد وزن يكى بيشتر از ديگرى نباشد، بلكه اگر وزن آنها معلوم نباشد و احتمال دهند كه وزن يكى بيشتر از ديگرى است احتياط آن است كه آنها را به يكديگر صلح نكنند.

(2) بهجت : بنا بر احتياط در صورتى صحيح است. .

(3) مكارم : در صورتى صحيح است كه ربا لازم نيايد يعنى وزن هر دو، يكى باشد و اگر وزن آنها معلوم نباشد و احتمال كم و زياد بدهند صلح كردن اشكال دارد.

خوئى ، تبريزى : مسأله اگر بخواهند دو چيزى را كه از يك جنس است و وزن آنها معلوم است به يكديگر صلح كنند، احتياط واجب آن است كه وزن يكى بيشتر از ديگرى نباشد، ولى اگر وزن آنها معلوم نباشد، اگر چه احتمال دهند كه وزن يكى بيشتر از ديگرى است و صلح نمايند صحيح است.

سيستانى : مسأله اگر دو نفر در دست و يا بر ذمّۀ يكديگر مالى داشته باشند و بدانند كه يكى از آن دو از ديگرى بيشتر است، چنانچه فروش آن دو مال به يكديگر از اين جهت كه موجب ربا است حرام باشد، صلح آن دو به يكديگر نيز حرام است، بلكه اگر زيادتر بودن يكى از آن دو مال از ديگرى معلوم نباشد ولى احتمال زيادى برود، نمى‌توانند بنا بر احتياط لازم آن دو را به يكديگر صلح نمايند.

زنجانى : مسأله اگر بخواهند دو چيزى را كه از يك جنس بوده و معمولاً با وزن معامله مى‌شود و وزن آنها معلوم است، به يكديگر صلح كنند، احتياط آن است كه وزن يكى بيشتر از ديگرى نباشد، ولى اگر وزن آنها معلوم نباشد، اگر چه احتمال دهند كه وزن يكى بيشتر از ديگرى است، صلح صحيح است و اگر بعداً هم معلوم شود كه وزن يكى بيشتر از ديگرى بوده، اشكالى براى معامله پديد نمى‌آورد؛ همچنين دو چيزى را كه از يك جنس بوده و معمولاً با پيمانه معامله مى‌شود، اگر با معلوم بودن حجم آنها بخواهند صلح كنند، بنا بر احتياط حجم يكى بيشتر از ديگرى نباشد، ولى اگر حجم آنها معلوم نيست، صلح آنها صحيح است، هر چند واقعاً حجم يكى از آنها بيشتر از ديگرى بوده و بعداً هم معلوم گردد.

[مسأله 2167]

مسأله 2167 اگر دو نفر از يك نفر طلبكار باشند، يا دو نفر از دو نفر ديگر طلبكار باشند و بخواهند طلبهاى خود را به يكديگر صلح كنند (1) چنانچه طلب آنان از يك جنس و وزن آنها يكى باشد مثلاً هر دو، ده من گندم طلبكار باشند، مصالحۀ آنان صحيح است و همچنين است اگر جنس طلب آنان يكى نباشد مثلاً يكى ده من برنج و ديگرى، دوازده من گندم طلبكار باشد. ولى اگر طلب آنان از يك جنس و چيزى باشد كه معمولاً با وزن يا پيمانه آن را معامله مى‌كنند، در صورتى كه وزن يا پيمانۀ آنها مساوى نباشد، مصالحۀ آنان باطل است (2)

اين مسأله، در رسالۀ آيات عظام: مكارم و بهجت نيست

(1) سيستانى : چنانچه به طورى كه در مسألۀ پيش گفته شد، مستلزم ربا نباشد، اشكال ندارد، مثلاً اگر هر دو ده من گندم طلبكار باشند (يكى گندم اعلا و ديگرى متوسط) و هر دو طلب به سرآمده باشد مصالحۀ آنان صحيح است.

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 315
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست