responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 30

خمس آن را بدهد و نمى‌تواند آن را بابت بدهى خود كسر كند. (2 اگر عين پولى كه قرض كرده موجود باشد يا آن را تبديل به چيز ديگرى كرده باشد لازم نيست خمس آن را بدهد. (3 اگر عين پولى كه قرض كرده موجود باشد يا آن را تبديل به چيز ديگرى كرده باشد كه مئونه او نيست چنانچه مقدارى از قرض خود يا تمام آن را از درآمد خود بازپرداخت كرده باشد بايد به ميزان بازپرداخت خمس آن را بپردازد. (4 اگر مبلغى را كه خرج كرده صرف مئونه خود كرده باشد يا تلف شده باشد مى‌تواند از درآمد سال بدون پرداخت خمس قرض خود را ادا كند.

[مسأله 1787]

مسأله 1787 اگر در تمام سال منفعتى نبرد و براى مخارج خود قرض كند مى‌تواند از منافع سالهاى بعد، قرض خود را ادا نمايد (1)

(1) تبريزى : و همچنين اگر در اوّل سال براى مخارج خود قرض كند و پيش از تمام شدن سال منفعتى ببرد مى‌تواند مقدار قرض خود را از آن منفعت ادا نمايد، بلى اگر قرض را ادا ننمود تا آنكه سال بر منفعت گذشت بايد بدون كسر مقدار آن قرض خمس آن منفعت را بدهد مگر اينكه قرض بعد از منفعت كردن بوده و براى مئونۀ سالش باشد كه در اين صورت كسر آن حتى بعد از گذشتن سال خالى از وجه نيست.

خوئى ، زنجانى : مسأله اگر در تمام سال منفعتى نبرد و براى مخارج خود قرض كند نمى‌تواند از منافع سالهاى بعد مقدار قرض خود را كسر نمايد. [1]بلكه اگر در اوّل سال براى مخارج خود قرض كند و پيش از تمام شدن سال منفعتى ببرد ظاهر اين است كه نمى‌تواند مقدار قرض خود را از آن منفعت كسر نمايد مگر اينكه قرض بعد از منفعت كردن باشد بلى در هر دو صورت مى‌تواند قرض خود را از ارباح اثناء سال ادا نمايد و به آن مقدار خمس تعلق نمى‌گيرد.

[مسأله 1788]

مسأله 1788 اگر براى زياد كردن مال يا خريدن ملكى كه به آن احتياج ندارد قرض كند (1) نمى‌تواند از منافع كسب، آن قرض را بدهد (2) ولى اگر مالى را كه قرض كرده و چيزى را كه از قرض خريده از بين برود (و ناچار شود كه قرض خود را بدهد (3) ، مى‌تواند از منافع كسب، قرض را ادا نمايد (4)

اين مسأله در رسالۀ آيات عظام: اراكى و بهجت نيست

(1) سيستانى : اگر از منافع سالش بدون پرداخت خمس آن قرض را ادا نمايد بايد پس از رسيدن سال خمس آن عين را بپردازد مگر اينكه مالى را كه قرض كرده و يا چيزى را كه با قرض

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 30
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست