responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 279

خارجى براى فروش به بازار عرضه مى‌كنند، آيا عمل مذكور غشّ و تدليس محسوب مى‌شود؟ و بر فرض كه اينگونه باشد، آيا در صورت جهل مشترى به موضوع، معامله‌اى كه بر روى اين وسايل صورت گرفته، صحيح است يا باطل؟ ج: اگر داخلى يا خارجى بودن قطعه‌هاى مزبور و يا خود آن وسيله با مشاهده براى مشترى قابل شناسايى و تميز باشند، بر تركيب و ساخت آنها عنوان تقلّب و تدليس صدق نمى‌كند ولى اعلان و اخبار خلافِ واقع راجع به آنها كذب و حرام است و اگر بيع بر كالاى مذكور با وصفى كه مخالف واقع است صورت بگيرد، معامله صحيح است ليكن اگر مشترى بعد از آن از واقعيت امر مطّلع شود، اختيار فسخ خواهد داشت.

س 1609: آيا جايز است صاحبان كارخانه‌ها و فروشگاهها حروف خارجى بر تابلوهاى فروشگاههاى خود بنويسند؟ و يا براى جلب توجّه مشتريان و خريداران بر روى لباسهاى كودكان، حروف و تصاوير خارجى چاپ كنند؟ ج: اگر به قصد فريب و گول زدن مشترى نباشد و ترويج فرهنگ بيگانه نيز به حساب نيايد، اشكال ندارد ولى مراعات قوانين جمهورى اسلامى لازم است.

س 1610: تقلّب و دروغ و فريب در معامله با غير مسلمانان براى دستيابى به فائده مالى يا علمى بيشتر (در صورتى كه متوجه نباشند) چه حكمى دارد؟ ج: دروغ و فريب و تقلّب در معاملات جايز نيست، هر چند طرف مقابل غير مسلمان باشد.

س 1611: گرفتن چه مقدار سود در فروش كالا مجاز است؟ ج: سود گرفتن حدّ معيّنى ندارد، بنا بر اين تا وقتى كه به حدّ اجحاف نرسيده و بر خلاف مقرّرات دولت هم نباشد، اشكال ندارد، ولى افضل بلكه مستحبّ آن است كه فروشنده به آن مقدار سودى كه هزينه‌هايش را تأمين مى‌كند، اكتفا نمايد.

س 1612: شخصى اقدام به فروش آبِ تحت مالكيت خود به اشخاص متعدد با قيمتهاى مختلف نموده است، مثلاً قسمتى از آن را به فردى به قيمت ده هزار تومان فروخته و قسمت ديگر به همان مقدار را به فرد ديگرى به قيمت پانزده هزار تومان فروخته است با توجّه به اينكه همه آنها از يك قنات يا چاه هستند، آيا ما حقّ اعتراض به تفاوت قيمت آبها را داريم؟ ج: اگر فروشنده، مالك آب و يا شرعاً نسبت به آن ذي حق باشد، ديگران حقّ اعتراض به تفاوت قيمت‌ها را ندارند.

س 1613: اگر كالايى را از يك شركت تعاونى به قيمت دولتى كه كمتر از قيمت آن در بازار آزاد است، خريدارى كنم، آيا جايز است اين كالا را در بازار آزاد به قيمتى بيشتر از قيمت خريد حتّى سه برابر آن، به فروش برسانم؟ ج: در صورتى كه فروش آن از طرف دولت ممنوع نباشد و افزايش قيمت آن هم به حدّ اجحاف به مشترى نرسد، اشكال ندارد.

س 1614: اين جانب از توليد كنندگان وسايل الكترونيكى هستم، آيا جايز است آنها را به

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 279
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست