responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 26

اهمّيت را مانند مختصر مواد غذايى اضافى و امثال آن را هر چه هست حساب كند و بايد توجّه داشت كه اگر مى‌خواهد قيمت آنها را بدهد بايد قيمت همان آخر سال را در نظر بگيرد خواه كمتر از خريد باشد يا بيشتر.

[مسأله 1781]

مسأله 1781 اگر از منفعت كسب، پيش از دادن خمس، اثاثيه‌اى براى منزل بخرد (1) چنانچه در بين سال احتياجش از آن برطرف شود، واجب است كه خمس آن را بدهد (2) و همچنين است زيور آلات زنانه، اگر در بين سال وقت زينت كردن زنها به آنها بگذرد.

(1) بهجت : كه خود آن اثاثيه باقى است و از آن استفاده مى‌نمايند، خمس آن واجب نيست.

زنجانى : و سپس احتياجش از آن برطرف شود، چنانچه احتمال دهد كه تا يك سال بعد از برطرف شدن احتياج وى، صرف مخارج زندگى مى‌كند مى‌تواند آن را تا يك سال نگهدارد و اگر چنين احتمالى نمى‌دهد بايد بلا فاصله خمس آن را بدهد، به هر حال اگر بعد از گذشت سال در مخارج صرف نكند، بايد خمس آن را بدهد، و همچنين است زيور آلات زنانه كه وقت زينت كردن زن به آنها گذشته باشد.

(2) اراكى : بنا بر احتياط واجب بايد خمس آن را بدهد. .

خوئى : هر وقت احتياجش از آن برطرف شد، احتياط مستحبّ آن است كه خمس آن را بدهد. و همچنين است زيور آلات زنانه، در صورتى كه وقت زينت كردن زن با آنها گذشته باشد.

تبريزى : هر وقت احتياجش از آن برطرف شد، لازم نيست كه خمس آن را بدهد و همچنين است زيور آلات زنانه، در صورتى كه وقت خريدن، زينت كردن زن با آنها نگذشته باشد.

گلپايگانى : مسأله اگر از منفعت كسب، پيش از دادن خمس، اثاثيه‌اى براى منزل بخرد، و در بين همان سال، احتياجش از آن برطرف شود اگر زايد بر مخارج سال باشد خمس آن را بايد [1]بدهد و همچنين است زيور آلات زنانه؛ ولى اگر در سالهاى بعد رفع احتياجش از آنها بشود خمس آن واجب نيست. [2]

فاضل : مسأله اگر از درآمد سال و منفعت كسب (بدون پرداخت خمس) وسيله‌اى كه مورد نياز اوست بخرد و استفاده كند و در همان سال احتياجش برطرف شود و تا آخر سال خمس بماند واجب است خمس آن را بدهد و اگر احتياجش به اين وسيله در سالهاى بعد برطرف شود (يعنى در طول سال خريد به آن احتياج داشته) لازم نيست خمس آن را بدهد. زيور آلات زنانه هم همين حكم را دارد يعنى اگر سال پس از خريد ديگر به آن نياز نداشته باشد يا وقت زينت آنها گذشته باشد لازم نيست خمس آن را بدهد.

مكارم : مسأله اگر در اثناء سال وسايل مورد نياز خود را بخرد خمس ندارد و اگر بعداً از

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 26
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست