responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 233

تخم مرغ، تفاوت افراد آن به قدرى كم باشد كه مردم به آن اهميّت ندهند (14)

1 خوئى ، سيستانى : هفت شرط. .

(2) خوئى ، سيستانى ، تبريزى ، زنجانى : [ پايان شرط اوّل]

(3) گلپايگانى ، صافى : كه نمى‌شود خصوصياتشان را كاملاً معين كرد باطل است [پايان شرط اوّل]

(4) مكارم : اوّل: صفات و خصوصيات جنس را كه در قيمت تأثير دارد بايد معين كنند، ولى البتّه دقت زياد لازم نيست، همين قدر كه گفته شود خصوصيات آن معلوم شده كفايت مى‌كند، به همين جهت معاملۀ سلف در اجناسى كه نمى‌توان خصوصيات آن را معين كرد (مانند بعضى از انواع پوست و گوشت و فرش) باطل است. .

(5) اراكى ، گلپايگانى ، خوئى ، تبريزى ، سيستانى ، فاضل ، صافى ، زنجانى : دوم: پيش از آن كه خريدار و فروشنده از هم جدا شوند، خريدار تمام قيمت را به فروشنده بدهد يا به مقدار پول آن از فروشنده طلبكار باشد ( خوئى ، سيستانى ، فاضل ، تبريزى : طلبكار نقدى باشد) و طلب خود را بابت قيمت جنس حساب كند و او قبول نمايد. .

بهجت : دوم: پيش از آن كه خريدار و فروشنده از هم جدا شوند، خريدار تمام قيمت را به فروشنده بدهد و اگر خريدار از فروشنده طلبكار است خلاف احتياط است كه پول را از طلب خود حساب كند، گرچه جايز بودن اين كار خالى از وجه نيست. .

(6) خوئى ، سيستانى ، تبريزى : فروشنده مى‌تواند معامله را به هم بزند. .

مكارم : دوم: پيش از آن كه خريدار و فروشنده از هم جدا شوند تمام قيمت بايد پرداخته شود و اگر مقدارى از آن قيمت را بدهد معامله به همان مقدار صحيح است ولى فروشنده مى‌تواند معامله را فسخ كند.

(7) خوئى ، تبريزى ، سيستانى : اگر بگويد. .

(8) مكارم : سوم: بايد مدّت را كاملاً معين كند مثلاً اگر بگويد اوّل خرمن جنس را تحويل مى‌دهم (و اوّل خرمن دقيقاً معين نباشد) معامله باطل است. .

بهجت : سوم: بنا بر احتياط واجب، زمان دريافت جنس را كاملاً معين كنند و چنانچه زمان را معين نكنند و به طور فعلى بفروشند، معامله صحيح است ولى معاملۀ سلف نيست. .

(9) خوئى ، گلپايگانى ، اراكى ، فاضل ، صافى ، تبريزى : چهارم: وقتى را براى تحويل جنس معيّن كنند كه در آن وقت، جنس بقدرى كمياب نباشد كه فروشنده نتواند آن را تحويل دهد. .

سيستانى : چهارم: وقتى را براى تحويل جنس معيّن كنند كه در آن وقت، فروشنده بتواند جنس را تحويل دهد، چه كمياب باشد چه فراوان. .

مكارم : [چهارم:]زمانى را براى تحويل جنس معين كنند كه در آن وقت معمولاً جنسى وجود دارد. .

زنجانى : چهارم: زمانى را براى تحويل جنس معيّن كند كه فروشنده بتواند در آن زمان جنس را تحويل دهد، البتّه اگر در هنگام معامله فروشنده مى‌توانسته با فراهم كردن مقدمات كار، جنس مورد نظر را در زمان تعيين شده تحويل دهد ولى در اثر تأخير در فراهم كردن مقدمات، پس از معامله قدرت خود را بر تحويل جنس در زمان تعيين شده از دست دهد معامله

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 233
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست