responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 227

انتفاعى كه تأسيس گردد و داراى شخصيت حقوقى شود، با اشخاص حقيقى از اين نظر تفاوت نمى‌كند.

فاضل : مسأله 2175 امضاء اسناد معامله؛ خواه در دفاتر رسمى باشد يا غير آن به طورى كه در زمان ما متعارف است جانشين صيغۀ لفظى مى‌شود.

خريد و فروش ميوه‌ها

[مسأله 2099]

مسأله 2099 فروش ميوه‌اى كه گُل آن ريخته و دانه بسته به طورى كه معمولاً ديگر از آفت گذشته باشد پيش از چيدن صحيح است. و نيز فروختن غوره بر درخت اشكال ندارد (1)

(1) فاضل : امّا مقدار آنها بايد به وسيلۀ تخمين كارشناس معلوم شود.

خوئى ، اراكى ، گلپايگانى ، تبريزى ، صافى : مسأله فروش ميوه‌اى كه گُل آن ريخته و دانه بسته [1]پيش از چيدن صحيح است. [2]و نيز فروختن غوره بر درخت اشكال ندارد.

مكارم : مسأله خريد و فروش خرمايى كه زرد يا سرخ شده، يا ميوه‌اى كه گُل آن ريخته و دانۀ آن بسته، به طورى كه معمولاً از آفت گذشته باشد صحيح است و همچنين فروختن غوره بر درخت اشكال ندارد، البتّه مقدار آنها بايد به وسيلۀ تخمين كارشناس معلوم شود.

سيستانى : مسأله ميوه‌اى كه گل آن ريخته و دانه بسته، چنانچه معلوم باشد كه از آفت رسته است يا نه، به طورى كه مقدار حاصل آن درخت را بتوان تخمين زد، فروش آن پيش از چيدن صحيح است؛ بلكه اگر هنوز هم معلوم نباشد كه از آفت رسته است يا نه، چنانچه ميوۀ دو سال يا بيشتر را بفروشند، يا همان مقدارى كه فعلاً روييده به شرط آن كه ماليّت قابل توجهى داشته باشد بفروشند، معامله صحيح است؛ و همچنين اگر چيزى از حاصل زمين يا چيز ديگرى را با آن بفروشند، معامله صحيح است، ولى احتياط لازم در اين صورت آن است كه ضميمه، طورى باشد كه اگر دانه‌ها ميوه نشوند حافظ سرمايه خريدار باشد.

[مسأله 2100]

مسأله 2100 اگر بخواهند ميوه‌اى را كه بر درخت است، پيش از آن كه گُلش بريزد بفروشند (1) بايد چيزى كه داراى ماليّت و قابل فروش جداگانه و ملك فروشنده باشد، با آن ضميمه نمايند.

(1) بهجت : بايد چيزى از حاصل زمين، مانند سبزى را با آن بفروشند كه در اصل، چيز ديگرى معامله شود و فروختن ميوه تابع و ضميمه باشد و يا به صورت شرط يا مصالحه در ضمن معاملۀ ديگرى باشد.

نورى : بايد چيزى از حاصل زمين كه به تنهايى قابل فروختن است، مانند سبزيها را با آن بفروشند يا ميوه بيش از يك سال را بفروشند.

مكارم : احتياط آن است كه چيزى از حاصل زمين مانند سبزيهاى موجود را با آن بفروشند.

اراكى : مسأله اگر بخواهند ميوه‌اى را كه بر درخت است، پيش از آن كه دانه ببندد بفروشند،

نام کتاب : رساله توضیح المسایل ( مراجع ) نویسنده : خمینی، روح الله و سایر مراجع    جلد : 2  صفحه : 227
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست